دوشنبه 20 اردیبهشت 1400
زمان: 13
دسته: صنعت
لینک کوتاه

کاهش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت‌ها در بازار موبایل

رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم‌بازار انجمن واردکنندگان تلفن همراه گفت: به دلیل تعطیل بودن بازار، باز بودن گمرک و پایین آمدن قیمت ارز، میزان ورود تلفن‌همراه به کشور زیاد بوده و به همین دلیل برخی گوشی‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز،رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم‌بازار انجمن واردکنندگان تلفن همراه گفت: به دلیل تعطیل بودن بازار، باز بودن گمرک و پایین آمدن قیمت ارز، میزان ورود تلفن‌همراه به کشور زیاد بوده و به همین دلیل برخی گوشی‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان شده‌اند.

در هفته‌های گذشته، بازارهای شهر تهران به علت شیوع کرونا تعطیل بود، اما گمرک به کار خود ادامه داد و کالاها ترخیص شد. اکنون بازار تلفن همراه کاملا اشباع شده به طوری که در بخش تلفن‌همراه، میزان فروش کاهش یافت اما میزان واردات و عرضه بالا رفت.

بررسی ها نشان می دهد که اکنون وضعیت ذخیره تلفن‌همراه در کشور مطلوب است و تا دو ماه آینده ذخیره کالایی کافی وجود دارد و برای تامین بازار هیچ مشکلی نیست.

رصد قیمت‌ها نیز نشان می‌دهد که قیمت آن روند نزولی داشته است، به طور مثال یک گوشی باکیفیت و به‌روز با ظرفیت ۳۲ گیگابایت برای مصرف‌کننده با قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. این در حالی است که بین ۶ تا ۸ ماه پیش، گوشی با این مشخصات و با این قیمت وجود نداشت. با ارزان شدن دلار در دو هفته اخیر، کاهش۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت تلفن‌همراه را داشتیم.

در این راستا،انجمن واردکنندگان موبایل در توئیتی اعلام کرد: تعطیلی‌های پی‌درپی و محدودیت‌های کرونایی از یک سو و بلاتکلیفی واردکنندگان در مورد اجرای مصوبات اخیر و نوسانات نرخ ارز از سوی دیگر باعث رکود در بازار شده است.

رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم‌ بازار انجمن واردکنندگان موبایل نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار تلفن همراه گفت: با تصویب مجلس، دلار ETS (میانگین قیمت سه روز آخر دلار که اکنون حدود ۲۰هزار تومان است) مبنای دریافت تعرفه گمرکی، ارزش افزوده و سود بازرگانی درنظر گرفته شده اما اجرا نشده است.

«رضا قربانی» افزود: از آن جایی که گمرک می‌تواند بر اساس قانون بعدا طلب مابه‌التفاوت کند این شائبه را به وجود آورده که گمرک ممکن است بعدا، گمرکی چند برابری دریافت کند. واردکنندگان نیز به دلیل مصوبه‌ای که اجرایی نمی‌شود، نمی‌توانند ما به التفاوت را در قیمت تمام‌شده کالا محاسبه کنند.

وی تاکید کرد: بحث انجمن واردکنندگان تلفن همراه بر سر این است که چرا تکلیف معلوم نبوده و اگر قرار نیست تعرفه گمرکی با دلار ETS حساب شود، حداقل مصوبه را عوض کنند تا واردکنندگان از این سردرگمی بیرون بیایند.

رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم ‌بازار انجمن واردکنندگان تلفن همراه افزود: قیمت تلفن همراه با کاهش قیمت دلار بلافاصله عکس‌العمل نشان می‌دهد و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

قربانی تاکید کرد: اگر کسی قصد خرید تلفن همراه دارد الان وقت بسیار خوبی است چرا که حتی قیمت جهانی گوشی‌های پرچمدار مانند سامسونگ و شیائومی در این مدت ۱۵تا ۲۰ درصد افت قیمت داشته است. گوشی می ۱۰ تی پرو شیائومی (۲۵۶) سه هفته قبل ۱۶ میلیون و تا۳۰۰ هزار بود و اکنون به قیمت۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. این ۲۰ درصد کاهش قیمت به دلیل کاهش قیمت دلار، اشباع بازار و پایین آمدن قیمت جهانی تلفن‌های همراه است.

منبع:ایرنا


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب