شنبه 08 خرداد 1400
زمان: 12
دسته: اخبار خوزستان
لینک کوتاه

نویسنده: حیدر حجتی نیا (محور وحدت)

لزوم توجه به مرکز محله های شهر اهواز

محله که جزئی از سازمان فضایی شهر است، در گذشته به عنوان فضاهایی جمعی برای ایجاد و روابط چهره به چهره و رویدادهای اجتماعی میان ساکنین محله بوده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز،محله که جزئی از سازمان فضایی شهر است، در گذشته به عنوان فضاهایی جمعی برای ایجاد و روابط چهره به چهره و رویدادهای اجتماعی میان ساکنین محله بوده‌اند.
اما امروز توسعه ی ناصحیح شهر و عدم توجه به محله ها و مراکز آنها، روابط سازنده و زیبای اجتماعی را که ارتباط نزدیک و عمیقی میان اهالی امکان پذیر می کرد، کمرنگ ساخته است.

وقتی هر مرکز محله با ارایه خدمات روزمره مورد نیاز ساکنین و با ایجاد نمادهای محله ای و ویژگی های خاص می تواند موجب حس تعلق و علاقه ی ساکنین و ایجاد هویت باشد، تا جایی که هر شهروند با افتخار با نام و نماد محله ای که در آن زندگی می کند شناخته شود.
در نتیجه توجه به بنا ساختن بازارچه، مراکز فرهنگی و مذهبی و ورزشی ،فضای سبز با نیمکت های منطبق و المان های مفهومی برای ایجاد تعاملات اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است..

وقتی به توسعه ناصحیح شهر توجه می کنیم، به این نتیجه می رسیم که محله ها بدلیل عدم وجود مدیریت انسان محور دچار بی هویتی و کاهش تعلقات شده اند.

اهواز برای ارج نهادن به محله ها و بازگشت هویت به مراکز محله، به مدیریت شهری با رویکرد تعلقات شهروندی نیازمند است.

نویسنده: حیدر حجتی نیا (محور وحدت)


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب