چهار شنبه 26 خرداد 1400
زمان: 16
دسته: اخبار خوزستان
لینک کوتاه

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز

حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا در مصاحبه با افق پرس در خصوص هدف از شرکت در انتخابات و برنامه های پیش رو به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداخت .


حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا در مصاحبه با افق پرس در خصوص هدف از شرکت در انتخابات و برنامه های پیش رو به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداخت .
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز

حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا در مصاحبه با افق پرس در خصوص هدف از شرکت در انتخابات و برنامه های پیش رو به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداخت .

جناب حجتی نیا لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید، سوابق کاری، شغلی و ….

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا از شما اصحاب رسانه بابت دعوت از اینجانب تشکر و قدردانی نمی نمایم، شما رسانه ها ارتباط ارزشمندی هستید میان شهروندان و مدیران شهری.
خدا را شکرگزارم که لطف هم استانی هایم شامل حال من شده و لقب محور وحدت را به اینجانب اختصاص داده اند.

در شهر ایذه متولد شده ام و در شهر مسجد سلیمان بزرگ شده ام، از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی کار تشکیلاتی انجام داده ام و سالیان گذشته را در حوزه های مختلف علمی و اجرایی فعال بودم.

خلاصه ای از رزومه علمی و مدیریتی اینجانب:
– مدرک سطح سه حوزه (معادل فوق لیسانس).
– تدریس در دانشگاه ها و حوزه های علمیه از جمله حوزه علمیه قم.
– موئسس هیات شهید بهنام محمدی در سال ۱۳۹۳
– موئسس هیات شهدای بختیاری در سال ۱۳۹۷
– معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان
– دبیر کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی.
– فرماندار مسجدسلیمان
– مشاور دکتر محسن رضایی دبیر محترم مجمع تشخیص مصلت نظام.
مختصری از رزومه ی من است.

هدف از حضورتان برای کاندیداتوری شورای شهر اهواز ؟

هدفم به طور خلاصه تبدیل شهر اهواز به مکانی برای خوب زندگی کردن است.
اهواز باید به شهری تبدیل شود که شهروندان احساس لذت را از آن دریافت کنند، و لحظه لحظه ی حضورشان توام باشد با ثبت خاطرات زیبا و به یاد ماندنی.

فکر می کنید بعداز کسب موفقیت چه مشکلی از مشکلات اهواز را می توانید برطرف کنید؟

مشکلات اهواز متاسفانه انگشت شمار نیستند، اما خوشبختانه راه حل های روشن و هدفمندی در برنامه دارم،
هر نوع توسعه به ارتقاء فرهنگ و پذیرش جامعه مورد نیاز است، توسعه از جامعه ی مردمی گرفته تا جامعه ی مدیریتی و اجرایی.
ما ابتدا به پر رنگتر شدن مطالبه گری شهروندان نیازمندیم تا اهرمی اثر گذار باشد برای عملکرد مسئولین مدیریت شهری، عملکرد از اصلاح شیوه های ناکارآمد مدیریت گرفته تا اصلاح وضعیت آب های سطحی، معابر، قوانین دست و پاگیر اداری و همه ی مواردی که شهروندان با آن ها آشنا هستند.

در صورت حضور در شورا عضو کدام کمیسیون می شوید و چرا؟

الحمدالله مطالعه، ارتباط ها و تجاربی که طی سالیان طولانی کسب کرده ام این توانمندی را در اینجانب بوجود آورد تا بتوانم در هر حوزه ای که نیاز به خدمت باشد به طور مثمرثمر فعالیت کنم.
زیرا مدل مدیریت من به شیوه ی مدیریت یکپارچه است.

اگر موفق به حضور در شورا نشدید برخورد شما با قضیه چگونه خواهد بود و آیا حاضر هستید ایده هاو برنامه هایتان را در اختیار اعضای منتخب قرار دهید؟

ضمن اینکه از همه ی هم میهنان و همشهری هایم جهت برگزاری انتخاباتی پرشور دعوت می نمایم،
برای سیزده شخصیتی که در نتیجه به پارلمان شهری ورود می کنند آرزوی وحدت برای موفقیت و سربلندی دارم.

اینجانب سال ها در حوزه های خدمت رسانی فعال بوده ام، از سال ۱۳۷۵ تا اکنون مشاور دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم،
برنامه ریزی و یافتن راه حل مسائل از جمله توانمندی های من است، که ان شاءالله مانند همیشه در خدمت شهروندان خواهم بود.

مهمترین مشکلات شهر اهواز را چه می دانید و علت آن چیست؟

مهمترین مشکلات شهر اهواز عدم وجود وحدت در میان شوراها و مدیران شهری است، که موجب اختلاف نظرهای نهادینه شده و این اختلاف نظرها راه را بر توسعه شهر اهواز می بندد.

و به نظر می آید لازمه ی اول شورا وجود وحدت در میان اعضاست تا بعد از آن به طور یکدل پای کار شهر ورود کنند.

در انتخابات موضوعی به نام خرید رای و یا کارت شارژ و … وجود دارد و این مسئله باعث می شود که بعضا افراد غیرمتخصص و ناآشنا با مشکلات مردم به شورای شهر ورود کنند، دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

انتخابات نماد مردم سالاری دینی است.
وقتی یک ملت با شور و شوق پای صندوق حضور می یابد، در انتظار انتخاب عادلانه است و اگر ورود به شورا به شیوه های خلاف قانون و خلاف شرع انجام گیرد معنای خوبی ندارد و آغازی دوباره بر نابسامانی ها خواهد بود.

موضوعی به نام سرد بودن تنور انتخابات احتمالا به گوش شما هم رسیده علت آن را چه می دانید و برای رفع این موضوع چه باید کرد؟

ابتدا خدمتتان عرض می نمایم، اگر انتخابات تاثیر نداشت این همه تبلیغ برای شرکت نکرد انجام نمی گرفت، اما نباید از حق بگذریم وقتی کاندیدا وعده می دهند اما پس از کسب مسئولیت پایبند نیستند، این بد عهدی موجب دلسردی و بی اعتمادی می شود، میطلبد شهروندان با دید باز انتخاب هایی انجام دهند که سابقه ی آنها گویای صداقت باشد.
راه حل همین است.

اهواز دارای استعدادها و ظرفیت هایی است که متاسفانه شهرداری و شورای شهر نتوانسته با دعوت از سرمایه گذاران آنها را به مکانهای گردشگری، توریستی و در نهایت در راستای کمک به درآمدهای شهرداری تغییر دهد، دیدگاه شما چیست؟

به طور قطع یکی از اصلی ترین راه حل های ایجاد ثبات اقتصادی، فعال شدن حوزه های زیر مجموعه ی گردشگری است.
ما باید با ایجاد ارتباط نزدیک و مداوم با میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و به کارگیری از صاحبنظران برجسته و جوان در کنار سرمایه گذاران، اهواز را به مسیر رشد جذب گردشگر و در ادامه جذب توریست هدایت کنیم.

به نظر شما چرا داستان مترو در اهواز به نتیجه نمی رسد و در صورت ورود شما برخوردتان با قضیه مترو و قرارداد مفتضحانه کیسون چه خواهد بود؟

تنها راه حلی که نسبت به این مشکل وجود دارد، اراده ای استوار در رجوع به قانون است.

یکی از مشکلاتی که این روزها کشور با آن روبه رو است موضوع کرونا است، شهرداری در روزها و ماههای اول شروع به ضد عفونی کردن مرکز شهر و برخی از مراکز کرد و بعد از آن خبری از قضیه فوق نشد، نقش شهرداری در کاهش شیوع ویروس کرونا چگونه باید باشد؟

ابتدای انتشار گسترده ویروس کرونا جامعه ی جهانی اطلاعی از چگونگی روش صحیح مقابله با آن را نداشت، در نتیجه شهرداری اهواز نیز با الگوبرداری از دیگر کشورها نسبت به ضدعفونی اماکن عمومی و معابر اقدام می کرد، اما در ادامه همین جامعه ی جهانی بهترین راه مقابله با ویروس را فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت اطلاع رسانی کرد.

شهرداری در این مسیر باید در مبحث فرهنگی و رعایت فاصله گذاری در اماکن عمومی نقش آفرین باشد و فضا و امکانات بهداشتی را در همکاری با دیگر نهادهای مرتبط برای شهروندان مهیا سازد تا ان شاءالله به پایان این ویروس نزدیک می شویم.

یکی از مشکلاتی که شهرداری با آن روبه رو است ، عدم توانمندی در زمینه دریافت عوارض آلایندگی از شرکت های بزرگ در اهواز است، برای دریافت این مطالبات چه باید کرد؟

ما برای دریافت حق شهروندان از همه ی اهرم ها استفاده خواهیم کرد.
نماینده هایی را برای شرکت های پیرامون شهر تعیین می کنیم و به همراه وکلایی قوی برای دریافت مطالبات شهروندان به کار می گیریم.
تا این حقوق تحقق یابند.

به موضوع آبهای سطحی برسیم که مردم واقعا خسارت ها و سختی های فراوانی بابت این موضوع بعد از بارندگی ها متحمل شدند، توضیحی دارید بفرمائید؟

در این مبحث صحبتها بسیار است، گاهی ابراز نظر می شود که به جای مخارج ساخت پل یا زیرگذر و تعدادی پروژهای نظیر این موارد، بودجه ها را در مسیر ساخت کانال های انتقال آب سطحی هزینه کنند!
در حالی که این پروژه با اختصاص بودجه ی چند آیتم کوچک امکان پذیر نخواهد بود، در نتیجه تنها راه حل برون رفت از این عیب شهری تامین اعتبار منطبق یا حجم عملیات است که با پیگیری های هدفمند و محقق خواهد شد.

یکی از معضلات اهواز عدم توسعه متوازان بین مناطق مختلف است و مردم حاشیه نشین شهر اهواز کمتر طعم شیرین خدمات را می چشند و یا در صورتی که خدماتی به آنها ارائه می شود بدلیل عدم فرهنگ سازی مناسب بعضا صیانت از خدمات به شکل مطلوبی انجام نمی گیرد در این زمینه چه باید کرد؟

همانطور که در پاسخ به سوال سوم خدمتتات عرض کردم، توسعه فرهنگی از ملزومات اولیه است، هر گاه فرهنگ پذیرش یک تغییر و رویه در جامعه ای ورود کند به موازات آن خدمات رسانی سهل تر انجام می گردد،
در موضوع عدم توسعه متوازن نیز متاسفانه همیشه این تبعیض ها وجود داشته، اما یکی از راه حل های اصلاح این رویه ی نادرست همکاری نزدیک و مستمر مناطق سطح برخوردار در خدمات رسانی به مناطق کم برخوردار است تا شاهد عدالت و توازن در خدمت به شهروندان باشیم.

آیا شما در صورت ورود به شورا در انتصابها، عزل و نصب ها و انتخاب پیمانکاران ورود و یا دخل و تصرفی خواهید داشت؟

در موضوع تعیین پیمانکاران و همچنین شرکت های مهندسین مشاور تنها راه حل رجوع به قانون است و قانون می گوید؛ شرکت در مناقصه،

خروجی این مناقصه باید بر اساس قانون و عدالت انجام گردد تا حق به حق دار برسد.

در صورت ورود شما به شورای شهر ، اهواز برای سال ۱۴۰۴ با انتخابات بعدی روبه رو است، فکر می کنید در افق ۱۴۰۴ اهواز با چه دستاوردهایی از سوی شورای شهر و شهرداری روبه رو باشد؟

وعده باید صادق باشد، وعده ها بیان و طرح می شود اما میزان آنها نباید وعده هایی خلاف حقیقت و امکان عملکرد باشد،
در نتیجه تلاش حداکثری خود را بر پیگیری تمام قد بر وعده هایی که بیان دارم خواهم گذاشت.

نظرتان در رابطه با روگذرها و زیرگذرهایی که در شهر افتتاح شده است و یا در دست اقدام برای افتتاح آنها است چیست؟

برای حل مشکل ترافیک معابر، روگذرها و زیرگذرها از جمله راه حل ها در مهندسی ترافیک بشمار می آیند، آنچه در اجرای این آیتم شهری مهم است، رعایت فازهای مشاور، طراحی و مرحله ی اجرای آنهاست، در صورتی که این بررسی ها با دقت نظر مهندسی انجام گردد،
در نتیجه خروجی هایی مثمرثمر پدیدار خواهد شد.

در موضوع ورزش و جوانان چه باید کرد؟

ورزش از ملزومات زندگی انسان است، توجه به این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ورزش همگانی از جمله نیازهای شهروندان است که در این حوزه باید فعالتر شویم، جوانان برای دریافت روحیه و نشاط به زیر ساختهای ورزشی نیازمند هستند و این زیرساخت ها باید با نگاه علمی انجام گردند، به عنوان مثال وقتی در سطح محله ها چمن مصنوعی اجرا می شود بدلیل آب و هوای غیر قابل پیش بینی که در اهواز وجود دارد، نصبت سقف (سایبان) راه حل مناسبی است ،
در نتیجه دقت نظر به همه ی جوانب موضوع حائز اهمیت است.

به بحث زنان و مشارکت انان بپردازیم؟

زنان سرزمین ما همیشه نه تنها پا به پای مردان در حوزه های مختلف حرکت کرده اند، بلکه در بعضی حوزه ها پیشی نیز گرفته اند، توجه به بانوان در اصل یک وظیفه است.
به عبارتی: واجب است.

وقتی در مورد بکار گیری از نیروهای شایسته در مدیریت شهری صحبت می کنم، این شایسته ها ترکیبی دارد که بانوان نیز در آن حضور دارند.

اینجانب برای حضور و فعال شدن زنان در حوزه های مختلف زیر مجموعه ی مدیریت شهری متعهد خواهم بود.

نظرتان در مورد زمین فروشی در کیان شهر چیست؟

فروش زمین به طور کلی خوب است.
اما زمانی بازدهی دارد که ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.
یکی از ایده های مهمی که در حوزه ی مسکن این منطقه دارم، اختصاص محدوده ای برای ساخت خانه های ویلایی است.
با اختصاص بخشی از منطقه کیانشهر برای ساخت خانه هایی که صرفا ویلایی باشند، می توانیم یک بافت معماری و شهرسازی متفاوت و دیدنی را به شهر اهواز هدیه دهیم.

یک سوال از خودتان بپرسید و جواب بدهید؟

راه حل توسعه در شهر اهواز چیست؟

پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: الجَماعَةُ رَحمَةٌ و الفُرقَةُ عَذابٌ؛

وحدت مایه رحمت، و تفرقه موجب عذاب است.

آری، اولویت اهواز برای حرکت در مسیر توسعه متوازن شکل گیری شورایی یکدل و متحد است، زیرا این اتحاد است که موجب رحمت و انتخاب های صحیح و در نتیجه رشد خواهد شد.

درددل کنید و حرف پایانی

اهواز شهر کم برخورداری در میان شهرهای بزرگ ایران محسوب می شود، شان همشهری هایم وجود شورایی است که شهروندان با حضور در فضای شهر احساس تعلق را دریافت کنند و لحظه به لحظه آن ثبت خاطرات زیبا را برای مردم امکان پذیر سازد، و این مهم در گرو مدیریتی پای کار است،

اینجانب برنامه دارم تا مبلمان، معابر، رنگ بندی ها، بافت ها، بوستان ها و دیگر زیر مجموعه های مدیریت شهری با نگاه علمی، هنری و جامعه شناسی انجام گردد.



اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب