سه شنبه 19 مرداد 1400
زمان: 14
دسته: اخبار روز
لینک کوتاه

قاضی‌زاده هاشمی: قطع زنجیره کرونا نیازمند ۱۴۰ میلیون دُز واکسن است

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، قطع زنجیره انتقال کرونا را نیازمند تزریق ۱۴۰ میلیون دُز واکسن دانست و گفت: باید همه مردم جهان واکسینه شوند تا امیدوار به قطع زنجیره کرونا بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز، «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، مساله اصلی فعلی کشور را تامین و تزریق واکسن کرونا عنوان و اظهار کرد: دولت باید برنامه اجرایی مشخصی برای واکسیناسیون عمومی فراهم کند.

وی گفت: در این راستا در یک ماه گذشته آیت الله رییسی جمعی از جمله بنده را مامور کردند که برای ساماندهی مقابله با کرونا بسته مدیریتی آماده کنیم که بخشی از آن آماده شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس افزود: البته اجرای این بسته نیز راحت نیست چرا که حجم واکسن تولید داخل کافی نیست از سوی دیگر جنگ تهیه واکسن کرونا در دنیا وجود دارد و ما همچنان به واردات واکسن نیاز داریم.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه واکسیناسیون سراسری نیازمند همت همه جانبه است، ‌ گفت: باید وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌ها و نهادهای موثر دراین باره دست به دست هم بدهند تا موفق به اجرای واکسیناسیون تمام مردم کشور شویم.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: باید حدود ۱۴۰ میلیون دُز واکسن به مردم تزریق شود تا زنجیره کرونا در داخل کشور قطع شود. در عین حال تا زمانی که زنجیره جهانی کرونا قطع نشود، قطع زنجیره داخلی بی‌معنی است.

وی با بیان اینکه تاکنون در کشور حدود ۲۰ میلیون دُز واکسن کرونا به مردم تزریق شده است، گفت: فاصله تا واکسیناسیون سراسری همه مردم خیلی زیاد است. در عین حال اینگونه نیست که اگر فقط مردم یک کشور واکسینه شوند، زنجیره کرونا قطع خواهد شد. بلکه باید همه مردم دنیا واکسینه شوند تا امیدوار به قطع زنجیره کرونا بود.

نماینده مردم مشهد و کلات درباره واکسیناسیون کودکان و نوجوانان برای جلوگیری از شیوع کرونا گفت: طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی بین پیک‌های کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ارتباطی برقرار نشده است. حتی برخی از کشورها در اوج شیوع کرونا کمتر از یک هفته مدارس را تعطیل کردند. باید این موضوع بررسی شود که بسته بودن مدارس تا چه میزان از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که وقتی ویروس کرونا دلتا سبب مبتلا شدن کودکان هم می‌شود، چه الزامی به بازگشایی مدارس است، تصریح کرد: این موضوع را رد نمی‌کنم اما هنوز مشخص نیست که بسته بودن مدارس سبب عدم ابتلا دانش آموزان شده یا خیر. زیرا محل ابتلای کودکان فقط مدرسه نیست بلکه رفت وآمد پدر ومادر و رفتن به بیرون از خانه هم می‌تواند سبب ابتلای کودکان شود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه قرار است تاثیر میزان تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها درباره کاهش شیوع و تلفات کرونا توسط آموزش و پرورش بررسی شود، عنوان کرد: در این باره هنوز جمع بندی نهایی نشده و گزارش کاملی وجود ندارد و آنچه مطرح است بر اساس داده‌هایی است که وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان جهانی بهداشت مطرح می‌کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان اینکه در دنیا فقط دو واکسن اجازه تزریق به سن ۱۲ تا ۱۸ سال را دریافت کردند، گفت: هیچ واکسن دیگری برای تزریق به سن زیر ۱۸ سال تایید نشده است و هنوز مشخص نیست که آینده این واکسن‌ها به چه شکل خواهد بود.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره افرادی که تزریق واکسن منجر به فوت آنها شده است، ‌ گفت: هنوز گزارشی در این باره به ستاد ملی مبارزه با کرونا نرسیده است. البته در تعریف واکسیناسیون گفته می‌شود که باید فرد هر دو دُز واکسن را زده باشد و دو هفته از زمان تزریق واکسن دوم نیز گذشته باشد. بنابراین هنوز روشن نیست افرادی که فوت کردند، ‌ یک یا دو دُز واکسن زدند و از دوره ایمنی‌زایی عبور کردند یا خیر.

وی درباره میزان ایمنی زایی واکسن‌های ایرانی گفت:‌ همه واکسن‌ها در دُز اول میزان ایمنی زایی زیر۵۰ درصد دارند و میزان ایمنی زایی در دُز دوم به حدود ۸۰ درصد ایمنی می‌رسند. اما حدود ۲۰ درصد همچنان امکان ابتلا وجود دارد.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد:‌ بر اساس گزارش‌های جهانی زدن واکسن حتی یک دُز از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند ولی سبب کاهش مرگ و میر می‌شود.



آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب