یک شنبه 16 آبان 1400
زمان: 20
دسته: اخبار خوزستان
لینک کوتاه

با حضور مسئولان کشوری و استانی؛

آیین کلنگ‌زنی سه طرح عظیم شرکت فولاد خوزستان برگزار شد

آیین کلنگ‌زنی سه طرح عظیم احداث ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، کارخانه اکسیژن ۴ و نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برق شرکت فولاد خوزستان با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز،آیین یادشده روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ با حضور دکتر آیت الله ابراهیمی معاون اقتصادی سپاه پاسداران اسلامی، سردار حسن شاهوار‌پور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج)، عبدالله ایزدپناه، سیدکریم حسینی و مجتبی یوسفی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نورالله حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار خوزستان، امیرحسین نظری رئیس سازمان صمت استان خوزستان، امین‌ ابراهیمی مدیرعامل، رضا طاهری رییس و اعضای هیات مدیره شرکت فولاد خوزستان و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری انجام شد.

در ابتدای مراسم رضا طاهری رئیس هیات مدیره فولاد خوزستان از جبران ارز کشور با صادرات فولاد سخن گفت و اضافه کرد: سال‌های اخیر و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور، فولاد خوزستان با انجام صادرات محصولات باکیفیت در ارزآوری کشور نقش بسزایی ایفاد کرده است. این شرکت بالاترین مقدار تزریق ارز به سامانه نیما را در میان صنایع کشور داشته است. با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان و دسترسی به آب‌های آزاد، حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و حامل‌های انرژی، این استان مستعد سرمایه‌گذاری و توسعه در صنایع راهبردی مانند فولاد است. هیچ‌گاه قطار توسعه در فولاد خوزستان از حرکت نمی‌ایستد؛ این مجموعه همواره توسعه و آبادانی را سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود قرار داده است.

طاهری در ادامه گفت: در سال‌های اخیر و با هدف تکمیل زنجیره فولاد، این مجموعه در بالادست اقدام به راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه تولید کنسانتره و گندله سردار شهید سلیمانی در استان خراسان رضوی نمود‌. تولید کارخانه در فاز اول سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تُن گندله در سال است و در فاز دوم به پنج میلیون تُن می‌رسد. با راه‌اندازی این کارخانه زمینه‌ی اشتغال هزار و ۵۰۰ نیروی جویای کار فراهم شد. تولید ۸۰۰ هزار تُن گندله در فاز اول کارخانه صنعت فولاد شادگان از دیگر طرح‌های موفق فولاد خوزستان است که خوشبختانه یک هزار و ۷۰۰ جوان بومی در این مجموعه مشغول به کار هستند. فاز دوم این کارخانه احداث سایت فولادسازی با ظرفیت دو میلیون تُن است. با شروع به کار این سه طرح توسعه‌ ای فولاد خوزستان نیز علاوه بر افزایش تُناژ تولید، زمینه‌ی اشتغال چهار هزار نیروی جویای کار بومی منطقه فراهم می‌شود.

امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان از افزایش شصت درصدی صادرات شمش فولادی در دو سال گذشته خبر داد و افزود: شرکت فولاد خوزستان با اولویت تامین شرکت‌های نوردی استان و کشور توانسته در دو سال گذشته رشد شصت درصدی صادرات را تجربه کند. افق ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور ۵۵ میلیون تن است که از این مقدار ۳۶ میلیون تن مصرف داخلی و ۱۹ میلیون تن صادرات را به خود اختصاص داده است. ایران رتبه دهم تولید فولاد جهان را در اختیار دارد، که با دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن رتبه‌ی اول خاورمیانه را از آن خود می‌کند. سهم فولاد خوزستان در افق ۱۴۰۴ با تعریف طرح‌های توسعه و تکمیل زنجیره فولاد ۱۳ میلیون تن شمش است.
 
ابراهیمی طرح ماشین ریخته‌گری اسلب عریض را نقطه‌ی عطف توسعه فولاد خوزستان دانست و افزود: تامین شمش شرکت‌های نوردی یکی از اهداف اصلی فولاد خوزستان است. مجاورت شرکت فولاد اکسین و لزوم تامین اسلب مورد نیاز این شرکت، باعث شد طرح احداث ماشین ریخته‌گری اسلب عریض در دستور کار قرار گیرد. پس از اجرای کامل طرح علاوه بر میزان تولید فعلی شمش،‌ سالانه یک میلیون و ۲۰۰‌ هزار تن شمش اسلب عریض با گریدهای فولاد آلیاژی و ساختمانی در شرکت فولاد خوزستان تولید می‌شود. مزایایی همچون: حفظ جایگاه فولاد خوزستان در بازار داخل و بین‌المللی با توجه توان تامین تولید شمش اسلب با تنوع ابعاد و گریدهای فولاد آلیاژی، ارزش افزوده بیشتر، حفظ سقف ظرفیت تولید کنونی در صورت توقف سایر ماشین‌های ریخته‌گری به منظور بهینه‌سازی تجهیزات برای فولاد خوزستان، پیامدهای اجرای طرح هستند.
 



آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب