پنج شنبه 12 اسفند 1400
زمان: 18
دسته: سیاسی
لینک کوتاه

وزیر نفت:

۱۲میلیارد دلار حاصل از صادرات پتروشیمی به سامانه نیما واریز می‌شود

وزیر نفت گفت:تا پایان اسفند ماه امسال مجموع واریزی به سامانه ارزی نیما حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به رقم ۱۲میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز ، جواد اوجی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از مجتمع تاسیسات ، اسکله و مخازن صادراتی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در ماهشهر افزود:امسال به طور متوسط جمهوری اسلامی ایران درآمد ماهانه یک میلیارد دلار صادرات فراورده های پتروشیمی دارد که از این حیث به سطح  درآمدهای صادرات نفتی کشور نزدیک شده و به نوعی "تنه" می زند.
وی با بیان اینکه هیچ چیزی بهتراز سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی نیست افزود:نگاه دولت حمایت و بکارگیری بخش خصوصی در سرمایه گذاری در صنعت نفت ، گازو پتروشیمی است و فکر می کنیم بخش غیردولتی و خصوصی ظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری در مجموعه صنعت نفت دارد.

چشم انداز خوب گاز تا سال ۲۰۵۰
وزیرنفت با بیان اینکه عصر طلایی گاز رقم خورده گفت: برآوردها و پیش بینی ها ، چشم انداز رو به رشد گاز تا سال ۲۰۵۰میلادی را نشان می‌دهد بنابراین سرمایه گذاری در صنعت گاز کشور کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه است.
وی گفت: امروز بالاترین خدمت به صنایع کشور ، سرمایه گذاری در صنعت گاز است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه قیمت جهانی هرمتر مکعب گاز ۲.۲دلار است گفت: پیش بینی این است با توجه به تحولات جهانی این رقم به سه دلار نیز برسد.
اوجی با بیان اینکه در چند سال اخیر سرمایه گذاری زیادی در صنعت گاز کشور نشده است افزود: زمستان امسال ، ۲۵۰میلیون متر مکعب کسری گاز داشتیم و به ناچار سوخت مایع به نیروگاه ها تحویل دادیم چون قادر نبودیم گاز آنان را تامین کنیم.
وزیر نفت ضرورت سرمایه گذاری در صنعت گاز را برای پاسخگویی به نیاز روزافزون اجتناب ناپذیر توصیف کرد و افزود: اگر سرمایه گذاری در این بخش صورت نگیرد سال های آینده مجبور خواهیم بود گاز و فراورده وارد کنیم.  
اوجی گفت:هرمترمکعب خوراک گازبرای صنایع پتروشیمی ۲۰ سنت و برای مصارف خانکی ۲ سنت است و دولت حجم یارانه زیادی برای بخش مصارف خانگی تقبل می‌کند.

معطل مذاکرات وین نمی مانیم
وزیر نفت گفت: ما معطل مذاکرات وین نمی مانیم و به سرعت سرمایه گذاری در بخش نفت ، گاز و پتروشیمی را با استفاده از منابع داخلی ، بانکها ، بخش خصوصی وهلدینگ ها افزایش خواهیم داد.
اوجی گفت: آمادگی داریم به محض چراغ سبز وین ، ظرفیت صادرات نفت را در مدت یک تا ۲ ماه به وضعیت قبل از آبان ۱۳۹۷ برسانیم.
وی گفت: در کنار مذاکرات وین ، سرمایه گذاری را در دولت سیزدهم در بخش نفت به صورت جدی شروع کرده به طوری که در هفت ماه روی کار آمدن دولت سیزدهم ، ۴.۵میلیارد ردلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی قرارداد منعقد شده است.
اوجی در ادامه گفت: کشور ما صاحب ذخایر اول نفت و گاز در دنیا است و بنابراین باید وضعیت این صنعت بهبود یابد و تنها راه آن سرمایه گذاری و استفاده از طرفیت توانمند داخلی و هلدینگ ها است.

شتاب گیری در انجام مسئولیت های اجتماعی در خوزستان

 

وزیر نفت با تجلیل از مردم خوزستان در دفاع مقدس و اینکه خوزستان بر همه ما حق دارد بر انجام مسئولیت های اجتماعی در این استان با هدف رفاه مردم این سامان تاکید کرد.

اوجی گفت: در این راستا وزارت نفت  ۵۰هزار میلیارد ریال در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی در خوزستان تخصیص داده است و امیدواریم با اجرای طرح های توسعه میادین نفت و گاز ، جمع آوری گازهای مشعل که امروز نخستین گام با عقد قرارداد با شرکت های داخلی به میزان ۴۷۰میلیون یورو برداشته شد ضمن بهبود وضعیت زیست محیطی ، اشتغال و رونق اقتصادی را در این استان به دنبال داشته باشد.

منبع:ایرنا


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب