یک شنبه 14 فروردین 1401
زمان: 13
دسته: گزارش ویژه
لینک کوتاه

عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

لزوم درآمدزایی از بخش گردشگری/ فروش نفت منابع پایداری ندارد

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، درآمدهای حاصل از فروش نفت را منابع ناپایدار دانست و گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته بخشی از تولید ناخالص ملی خود را از راه گردشگری و… تأمین کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز ؛ مجتبی یوسفی ضمن بازدید از نمایشگاه صنایع دستی و جشنوار اقوام که توسط اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خوزستان برگزار گردید  در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: نفت ابزاری است برای خرید و فروش و کشور ایران با توجه به مبانی دینی و انقلابی دشمن‌های زیادی دارد و تحریم‌ها نیز ابزاری برای برخی از کشورهای پیشرفته شده است که علیه ایران و بعضی از کشورهای دیگر مثل روسیه و حتی چین اعمال می‌کنند.

وی افزود: درآمدهای حاصل از فروش نفت منابع پایداری نیست و ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی (حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد) از راه توریست، گردشگری و صنایع دستی تأمین می‌شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: برخی‌ها اعلام می‌کنند که در ایران ظرفیت‌های لازم برای جذب توریست خارجی وجود ندارد در حالی که کشور ما دارای چهار فصل با ذخایر و موضوعات مرتبط غنی فرهنگی و میراث فرهنگی بوده و این امر در دنیا منحصر به فرد است.

یوسفی توضیح داد: ایران از نظر وسعت، تنوع آب و هوایی و دسترسی به آب‌های آزاد، دریاها، کوه و جنگل‌ها (برای توریست مهم است) جذابیت‌های فراوانی دارد ولی نکته‌ای که خیلی دست یافتنی‌تر است این است که سفر و اقتصاد آن برای مردم ایران است که در این راستا وزارتخانه‌ها باید تسهیلاتی را در نظر بگیرند تا کارکنان بتوانند به سفر بروند و دولت باید بسته‌های تشویقی را تعریف کند تا از این طریق درآمدزایی شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس مطرح کرد: خوزستان رنگین کمان اقوام است و به جای دمیدن بر تفرقه و دسته‌بندی‌های بی‌ارزش یا پیامدهای منفی مثل بروز گرد و غبار، مشکلات معیشتی و معضلات ناشی از مشکلات امنیتی باید از نظر گردشگری و تنوع اقوام در راستای ارتقای این استان استفاده کرد.

وی تاکید کرد: نمایشگاهی که به همت اداره کل میراث فرهنگی در مرکز خوزستان بعد از دو سال از شیوع کرونا راه اندازی شد، ابتکار خوبی بود و در زمینه شناخت اقوام برای مهمانان نوروزی تأثیر مثبتی داشت چون پیش از این، مسافرت‌ها عملاً انجام نمی‌شد و اقتصاد سفر و خیلی از موضوعات مرتبط با گردشگری، هتل‌ها و بخش‌های مرتبط از بین رفته بود.

تسهیل شرایط مشاغل خانگی توسط مجلس

نماینده مردم اهواز در مجلس انتقاد کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل شهرداری اهواز باید خدمات بهتری را در این زمینه ارائه می‌دادند و در زمینه زیباسازی، المان‌ها، مبلمان، خدمات‌رسانی در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها باید بهتر از این عمل می‌کردند ولی متأسفانه اقدامات لازم صورت نگرفت.

یوسفی عنوان کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها برای شناساندن فرهنگ غنی عشایر خوزستانی و همچنین توجه به اقتصاد با ارائه محصولات صنایع‌دستی مؤثر است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد: سال ۱۴۰۰ برای اولین بار، ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته شد که سهم خوزستان رقم قابل توجهی بود.

یوسفی افزود: حدود یک هزار میلیارد تومان برای تسهیلات حوزه گردشگری و صنایع دستی خوزستان در نظر گرفته شد که ۱۲ میلیارد تومان سهم اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان بود و از صنعتگران فعال در حوزه صنایع دستی درخواست می‌شود که در سامانه مربوطه ثبت‌نام و از این تسهیلات با بهره پایین بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: برای سال آینده نزدیک ۸۰ هزار میلیارد تومان برای حوزه اشتغال در زمینه گردشگری، صنایع دستی و… در نظر گرفته شده که حداقل سه هزار میلیارد تومان برای حوزه تسهیلات سهم خوزستان است؛ بنابراین مجلس شرایط را برای تسهیل کسب و کار و توجه به مشاغل خانگی و صنایع دستی فراهم کرده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس با تاکید بر اینکه از کسب و کارها در فضای مجازی و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای جدید استقبال می‌شود، گفت: پیشنهاد می‌شود که اداره کل هر دو ماه یا فصلی یک بار این نمایشگاه را برگزار و از ظرفیت تسهیل معرفی مشاغل و تولیدات صنایع دستی برای توسعه کسب‌وکارهای خرد استفاده کند.



اخبار پربیننده

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب