یک شنبه 28 فروردین 1401
زمان: 16
دسته: صنعت
لینک کوتاه

یک اقتصاددان عنوان کرد؛

مغفول ماندن اقتصاد گردشگری در کشور/ از فرصت جام جهانی استفاده کنیم

یک اقتصاددان گفت: برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر یک فرصت کم‌یاب و استثنایی است و دولت باید نهایت برنامه‌ریزی را برای استفاده حداکثری از این ظرفیت به منظور رشد شاخصه‌های اقتصادی کشور انجام دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز ؛ مرتضی افقه  با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر اظهار کرد: برگزاری جام جهانی فوتبال در کشوری مثل قطر که در همسایگی و نزدیکی ایران قرار دارد، یک فرصت بسیار خوب است که باید تلاش کنیم از این فرصت به بهترین شکل برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده کنیم.

وی افزود: مناطق آزاد و شهرهای جنوبی کشور اگر آماده پذیرایی از مسافران و تماشاگران جام جهانی قطر شوند، قطعا زمینه بسیار خوبی برای اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی در این شهرها فراهم خواهد شد اما متاسفانه به جز در شهرهایی مثل کیش برخی از زیرساخت‌ها آنچنان زمینه‌ساز جذب تماشاگران جام جهانی نیست و باید در این مدت کوتاه بر روی این زیرساخت‌ها کار شود.

 

وزارت خارجه صدور ویزا را تسهیل کنند

این اقتصاددان گفت: با توجه به شرایط ایران که در نزدیکی مرزهای دریایی کشور قطر قرار دارد، در دوران جام جهانی اگر شرایط و تمهیدات محدودی برای بهبود وضعیت به کار برده شود، قطعا می‌توانیم از ظرفیت برگزاری جام جهانی در قطر برای رشد و توسعه اقتصاد ایران استفاده کنیم.

افقه عنوان کرد: اگر بخواهیم از شرایط فراهم شده در قطر به بهترین شکل استفاده کنیم، دولت و وزارت خارجه باید وضعیت صدور ویزا را تسهیل کنند تا بتوانیم شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت حضور مسافران جهانی در قطر باشیم. هرچند مسایل فرهنگی و مذهبی در کشور وجود دارد که بر روی حضور و سفر مسافران به درون کشور تاثیرگذار است.

باید شرایط را برای حضور تماشاگران جام جهانی در ایران مهیا کنیم

وی ادامه داد: گردشگران و مسافرانی که سازگاری بیشتری با محدودیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران دارند اگر شرایط سفر برای آن‌ها مهیا باشد قطعا به ایران خواهند آمد و ما باید شرایط را برای حضور این افراد در کشور و استان‌های جنوبی ایران از جمله خوزستان مهیا کنیم تا بتوانیم نهایت بهره‌برداری را از فضای ایجادشده در جام جهانی داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دولت باید سیاستگذاری کند و تمهیدات بسیار خوبی را برای استفاده از ظرفیت برگزاری جام جهانی در کشوری در همسایگی ایران بیاندیشد. جام جهانی قطر یک فرصت کمیاب و استثنایی است و دولت باید نهایت برنامه‌ریزی را برای استفاده حداکثری از این ظرفیت به منظور رشد شاخصه‌های اقتصادی کشور انجام دهد.

افقه عنوان کرد: برای مثال تولید تمام آنچه یک تماشاگر برای حضور در ورزشگاه به آن نیاز دارد می‌تواند یکی از مواردی باشد که اگر واحدهای تولیدی درون کشور به آن ورود کنند و بتوانند بازار فروش آن را نیز در کشور قطر شکل دهند، علاوه بر بحث تولید به اشتغالزایی و همچنین ارزآوری به درون کشور کمک خواهد کرد و این فقط یکی از مواردی است که برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر می‌تواند برای ما داشته باشد.

اقتصاد گردشگری در کشور مغفول مانده است

وی ادامه داد: اقتصاد گردشگری یکی از مسائلی است که طی سالیان گذشته در کشور مغفول مانده است اما اکنون که فرصت به این وسعت و در سطح جهانی در همسایگی ایران در حال رخ دادن است باید نهایت استفاده از آن را داشته باشیم. متناسب با این شرایط و وسعت باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و زیرساخت مهیا کنیم زیرا زیرساخت‌های شهرهای جنوبی کشور به جز جزیره کیش، چندان برجسته و مناسب نیست و باید هرچه می‌توانیم زیرساخت‌ها را مهیا کنیم.

این اقتصاددان بیان کرد: اگر نتوانیم برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای استفاده از ظرفیت ایجاد شده در همسایگی کشور نهایت تلاش خود را نکنیم، دیگر کشورها بازهم در عرصه رقابت با ما در اقتصاد پیروز خواهند شد و فضایی برای عرضه و خودنمایی به ما نخواهند داد.

افقه در خصوص احتمال ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در زمان برگزاری جام جهانی عنوان کرد: بعید می‌دانم که برگزاری جام جهانی و حضور تماشاگران فوتبال در شهرهای جنوبی ایران در همان زمان منجر به سرمایه‌گذاری شود اما می‌تواند زمینه‌ای برای سفرهای آینده این افراد و حتی سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در ایران باشد.

وی در پایان گفت: در طول دهه‌های اخیر فرصت‌های استثنایی را برای رشد شاخصه‌های اقتصادی کشور و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه از دست داده‌ایم. بروکراسی‌های ناکارآمد و عدم برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف باعث شده تا از فرصت‌های این چنینی برای بهبود رفاه و معیشت مردم در کشور کمترین بهره را ببریم اما امیدواریم شرایطی مهیا شود تا بتوانیم از ظرفیت ایجاد شده در خصوص برگزاری جام جهانی قطر نهایت استفاده را کنیم.

منبع:ایسنا


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب