دوشنبه 29 فروردین 1401
زمان: 14
دسته: گزارش ویژه
لینک کوتاه

بررسی دستاورد سفر وزیر جهاد کشاورزی به ایذه و باغملک/ در کنار کارون، حق استفاده از آب نداریم/ توسعه کشاورزی، شعار است

سفر وزیر جهاد کشاورزی در هفته گذشته به استان خوزستان در شرایطی اتفاق افتاد که این استان با توجه به بارش‌های نه‌چندان امیدوار کننده امسال، همچنان در وضعیت تنش آبی قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز، سفر وزیر جهاد کشاورزی در ۲۵ فروردین به استان خوزستان و بخصوص مناطقی مانند شهرستان‌های ایذه، باغ‌ملک و دزپارت به‌خودی‌خود جالب توجه است. جالب از آن جهت که این مناطق جزو پرآب‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شوند و همچنان در تنش آبی به سر می‌برند. نه آن‌گونه که باید آبی برای کشاورزی دارند و نه شرایط دامداری آنها بر وفق مراد است. در این شرایط آمدن وزیر چه دستاوردی برای این مناطق داشته است؟ سؤالی است که هنوز برای بسیاری از دامداران، کشاورزان، باغداران و زنبورداران در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

سید جواد ساداتی نژاد در شرایطی در بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در جلسه شورای کشاورزی شهرستان‌های ایذه، باغ‌ملک و دزپارت شرکت کرد که جای خالی فعالان کشاورزی و دامداری در این جلسه به‌شدت احساس می‌شد. نه خبری از خبرنگاران تخصصی حوزه کشاورزی و دامپروری بود و نه متخصصان و کارشناسان و سازمان‌های مردم‌نهاد در این نشست حضور داشتند.

 در این شرایط فرماندار، بخشدار و نماینده شهرستان‌های ایذه، باغ‌ملک و دزپارت چه هدفی را در این نشست غیرتخصصی دنبال می‌کردند، هنوز معلوم نیست.

وزیر جهاد کشاورزی در این نشست به ظرفیت بالای طبیعی شهرستان‌های ایذه، باغملک و دزپارت اشاره کرد و از این شهرستان‌ها به‌عنوان آزمایشگاه‌های منابع طبیعی کشور یاد کرد.

وی افزود: ایذه یکی از قطب‌های کشاورزی است و اقتصاد مناطقی مانند ایذه، باغ‌ملک و دزپارت بر پایه کشاورزی و دامپروری می‌باشد و در این منطقه به یک سرمایه‌گذاری ویژه نیاز است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در حوزه‌های آب و خاک ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است به موضوع خشکسالی که گریبان‌گیر مردم در این مناطق شده است اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا در حوزه کشاورزی تحولات عظیمی را ایجاد کنیم.

عبدالله ایزدپناه نماینده شهرستان‌های ایذه، باغ ملک در مجل در همین باره گفت: دو سال پیگیر اخذ مجوز پرورش ماهی در دریاچه سد کارون ۳ هستیم اما به بهانه انتقال آب به شمال شرق خوزستان اجازه نمی‌دهند. نمی‌گذارند حتی از داشته‌های خودمان استفاده کنیم.

وی افزود: ۲۰ سال است می‌گویند طرح انتقال آب انجام می‌شود و خبری نشد. کارون ۶۰ کیلومتر از شهرستان‌های ایذه و دزپارت می‌گذرد و مردم اجازه استفاده ندارد.

با یک بررسی ساده بر روی گفته‌های وزیر جهاد کشاورزی و نماینده مردم شهرستان‌های ایذه و باغ‌ملک در مجلس می‌توان به این حقیقت رسید که تمامی راه‌های توسعه در منطقه ایذه، باغ‌ملک و دزپارت از مسیر آب می‌گذرد. همان آبی که تا کنون امکان استفاده از آن برای مردم منطقه ایجاد نشده است و همچنان از آن به‌عنوان کلیدواژه‌ای برای جلب آرای عمومی طی دوران پیش و پس از انتخابات استفاده می‌شود.

در همین باره یوسف فرهادی بابادی فعال محیط زیست معتقد است: تا وقتی که سیاست‌های انتقال آب پابرجاست و به‌صورت غیرقانونی و با استفاده از لابی‌های پیچیده پروژه‌های انتقال آب در حال اجرایی شدن هستند و بسیاری از  رسانه‌ها نیز به دلایل مختلف  از روشنگری در مقابل مافیای آب شانه خالی می‌کنند این‌گونه سفرها نه‌تنها برای مردم  استان و شهرهایی مانند ایذه، باغ‌ملک و دزپارت دستاوردی نخواهد داشت، بلکه جریان مطالبه‌گری را نیز به ناامیدی خواهد کشاند.

وی بیان کرد: وقتی کشاورز حاشیه کارون امکان بهره‌برداری از آب را نداشته باشد، آقای وزیر از ساماندهی کدام کشاورزی حرف می‌زند؟ وقتی  به  کشاورز گفته می شود که برنج نکار و درست هم هست ، در مقابل چه راهکار دیگری برای او که بتواند از آن امرار معاش کند در نظر گرفته‌ شده است ؟ سیاست‌های تشویقی شما کجاست و چیست؟

بابادی ادامه داد: سفر وزیر کشاورزی به این مناطق بیشتر به یک پروپاگاندای خبری می‌ماند. پروپاگاندایی که بدون شک بی هزینه نخواهد بود و در این میان هستند   رسانه‌ها   به‌عنوان ارگان روابط عمومی دولت در نقش تریبون دولت ظاهر می‌شوند. رسانه‌ها به‌جای آنکه نقادانه مطالبات کشاورز و دامدار را دنبال کنند، در پی بازتاب خبری سفر وزیر کشاورزی به استان هستند و در این میان نه‌تنها سودی عاید خوزستان و مناطق نیازمندی مانند ایذه، باغ ملک و دهدز نخواهد داشت، بلکه به یک فرصت‌سوزی مالی برای استان تبدیل خواهند شد.

در همین رابطه یک فعال حوزه کشاورزی و دامپروری نیز می‌گوید: آمدن هر وزیری به استان خوزستان و بخصوص مناطقی مانند ایذه و باغ ملک یک فرصت ارزشمند محسوب است  که شاید هر چهار سال یکبار اتفاق بیفتد، ولی متأسفانه آن‌گونه که باید از این فرصت استفاده نشد.

وی افزود: ما فعالان حوزه کشاورزی و دامپروری معتقدیم که می‌بایست نشست با وزیر در دانشگاه و با حضور نخبگان و فعالین کشاورزی و دامپروری برگزار می‌شد تا وزیر کشاورزی درست و کارشناسی شده با شرایط منطقه و چالش‌های پیش روی آن آشنا می‌گردید، نه در سالن فرمانداری و پشت درهای بسته و بدون حضور متخصصان و کارشناسان.

فعال حوزه کشاورزی و دامپروری ادامه داد: کلی‌گویی‌هایی که در این سفر مطرح گردید به‌هیچ‌عنوان دردی از مردم را دوا نخواهد کرد، وقتی هنوز مردم ایذه و باغ‌ملک از حق آبه آب شرب خود از کارون سهمی ندارند، صحبت کردن از آب و کشاورزی آن هم در این شرایط شدنی نیست. وقتی مناطقی مانند دهدز و سوسن نمی‌توانند از آب کارون با فاصله چندمتری خود استفاده کنند و هنوز آب چاه می‌خورند، شما از توسعه کدام کشاورزی و دامپروری حرف می‌زنید؟

این فعال اجتماعی گفت: متأسفانه از ما فعالان حوزه کشاورزی و دامپروری در باره دیدار و گفت و گو با وزیر دعوتی به عمل نیامد تا اگر مطالبه‌ای می‌بود توسط کارشناسان این حوزه‌ها به شکل مدون مطرح گردد و به حضور فرماندار و بخشدار اکتفا شد و همین فرصت‌سوزی باعث شد تا کشاورز و دامدار منطقه از یک امکان طلایی بی‌بهره بماند .

وی ضمن گلایه از عدم حضور نمایندگان بخش کشاورزی و دامداری در این نشست، افزود: این سفر را باید از چند جنبه مورد ارزیابی قرار داد، اولین مورد عدم اطلاع‌رسانی است. اطلاع‌رسانی که باعث شود تا نمایندگان حوزه کشاورزی و دامداران آزادانه صدای خود را به گوش وزیر برسانند، بخصوص امسال که با خشکسالی شدید مواجه هستند و بسیاری از دامداران از همین الان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

دوم اینکه آیا تشکل‌های کشاورزی مانند صنف، نماینده زنبورداران، دامداران، باغداران در این جلسه فرصت گفت و گو داشتند یا نه؟ و آیا اگر حضور داشتند امکان گفت و گویی میان آنها ایجاد شد یا به سلام و علیک و خوش آمد گویی مختصری اکتفا شد؟

فعال حوزه کشاورزی و دامپروری در پایان گفت: گفت و گو در خصوص طرح پانصد و پنجاه هزار هکتاری در این شرایط با توجه به ابهاماتی که وزارت نیرو در خصوص آب ایجاد می‌کند عملا در کوتاه مدت، یک مطالبه محال است، اما اگر بشود در منطقه‌ای مثل دهدز به‌اندازه آب تبخیری از دریاچه کارون ۳ و ۴، آب به کشاورز دهدزی بدهند، آن‌وقت است که می‌توان مساحتی در حدود ۵۵۰۰ هکتار باغ ایجاد کرد. اعتقاد ما بر این است که تا زمانی که مباحث کشاورزی و دامپروری به شکل علمی مطرح و مورد پیگیری قرار نگیرند، اگر بارهای بار هم وزیر به این مناطق سفر کند، توفیقی حاصل نخواهد شد.

منبع:ایلنا


اخبار پربیننده

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب