شنبه 10 اردیبهشت 1401
زمان: 18
دسته: صنعت
لینک کوتاه

آخرین وضعیت طرح فاضلاب اهواز از زبان قرارگاه خاتم / از پیشرفت پروژه تا بازسازی نوارهای حفاری

مدیر پروژه فاضلاب اهواز در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آخرین وضعیت اجرای این طرح توسط قرارگاه خاتم الانبیاء را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز ، محمدرضا محمودی  در حاشیه بازدید از اجرای طرح فاضلاب اهواز در حال اجرا توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به تشریح آخرین وضعیت طرح و اقدامات صورت گرفته پرداخت و اظهار کرد: پس از بارندگی‌هایی که در سال ۹۸ و ۹۹ در اهواز به وقوع پیوست، به دلیل پس‌زدگی‌های فاضلاب که سبب آزار و اذیت مردم اهواز شد، پس از ورود مقام معظم رهبری به چالش فاضلاب اهواز، مساله به قرارگاه خاتم تکلیف شد. 

وی افزود: بعد از پیگیری‌های انجام شده که حدود ۶ ماه به طول انجامید، سرانجام قرارداد بخشی از طرح جامع فاضلاب اهواز که حدود ۲۰ درصد از کل این طرح است در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء منعقد شد.

مدیر پروژه فاضلاب اهواز در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تصریح کرد: با تکمیل و اجرای این قرارداد توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تقریبا ۶۵ درصد از کل طرح جامع فاضلاب اهواز انجام می‌شود. باقی مانده این طرح در دستور کار کارفرمای طرح که شرکت آبفا خوزستان است قرار دارد و از طریق مناقصه به پیمانکاران واجد شرایط واگذار خواهد شد تا طرح جامع فاضلاب اهواز پس از سال‌ها به سرانجام برسد.

محمودی با اشاره به قرارداد منعقد شده توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز، عنوان کرد: این قرارداد شامل ۱۰۳ کیلومتر خطوط ترانشه باز و میکروتونلینگ است که از این مقدار ۹۳ کیلومتر خطوط، ترانشه باز هستند و در مناطقی با عمق زیاد، این خطوط به صورت میکروتونلینگ در حال اجرا هستند.

وی بیان کرد: در مناطق کوی ملت، ساحل شرقی و غربی کارون کار اجرای خطوط به صورت میکروتونلینگ در حال انجام است که مجموعا ۱۱.۵ کیلومتر لوله‌رانی به صورت میکروتونلینگ با استفاده از دستگاه میکرو تی.بی.ام انجام می‌شود.

مدیر پروژه فاضلاب اهواز در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: علاوه بر احداث این خطوط، احداث و بهسازی ۲۵ ایستگاه پمپاژ شامل احداث ۱۵ ایستگاه پمپاژ و بهسازی ۱۰ ایستگاه در قالب این قرارداد بر عهده قرارگاه خاتم الانبیاء است.

محمودی ادامه داد: در حال حاضر روند احداث این ۱۵ ایستگاه دارای حدود ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی است و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ نیز حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و روند اجرایی این طرح‌ها در حال انجام است.

وی افزود: مبلغ قرارداد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در اجرای پروژه فاضلاب شهر اهواز، یک هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان است و مدت اجرای طرح ۳۶ ماه است که باید در سه بخش لوله‌رانی، اجرای خطوط لوله به صورت ترانشه باز و ساخت و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ اجرایی شود.

مدیر پروژه طرح فاضلاب اهواز در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: خطوط لوله‌گذاری به صورت ترانشه باز به طول ۹۳ کیلومتر است که در محدوده شهری و به ویژه در منطقه شرق اهواز اجرایی می‌شود.

محمودی ادامه داد: برای اجرای بخش میکروتونلینگ که یک بخشی بسیار تخصصی است قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء توانست با بکارگیری و استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی به ساخت یک دستگاه میکرو تی.بی.‌ام اقدام و و آن را وارد پروژه کند. این دستگاه تا کنون حدود ۱۵۰۰ متر کار اجرایی انجام داده است و از این رو در حال ساخت یک دستگاه دیگر هستیم.

وی بیان کرد: در بحث ایستگاه‌های پمپاژ با استفاده از تغییراتی که در طرح به منظور تسریع در روند اجرای آن انجام شده است نسبت به اجرای ایستگاه به صورت سازه فرورونده اقدام کرده‌ایم. با این روش توانسته‌ایم از برنامه‌ای که در قرارداد داشتیم جلو بزنیم و ۱۰ ایستگاه پمپاژ را در سال اول وارد مدار کنیم.

مدیر پروژه فاضلاب اهواز در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تصریح کرد: امیدواریم با توجه برنامه‌ریزی‌های در حال انجام بتوانیم در مدت زمانی کوتاه‌تر از مدت زمان ۳۶ ماهه قرارداد نسبت به اتمام پروژه اقدام کنیم.  

محمودی عنوان کرد: در بحث اجرای خطوط تاکنون ۲۶ کیلومتر ‌لوله‌گذاری ترانشه باز و همچنین حدود ۱۵۰۰ متر لوله‌گذاری به روش میکروتونلینگ انجام شده است. برحسب برنامه‌ریزی انجام‌شده به دنبال آن هستیم تا به صورت بخشی، قسمت‌هایی از پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به ایستگاه اصلی جمع‌کننده فاضلاب شرق اهواز گفت: از این ایستگاه فاضلاب به تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز هدایت می‌شود. تاکنون بحث شمع و سر شمع‌های این ایستگاه اجرایی شده و همچنین حفاری مرحله اول آن نیز انجام شده است. امیدواریم براساس برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ کار لوله‌گذاری خطوط منطقه قلعه چنان که حدود ۱۸ کیلومتر است را به اتمام برسانیم و بخشی از ایستگاه‌های پمپاژ این منطقه که ۶ایستگاه هستند را به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد برسانیم.   

مدیر پروژه فاضلاب اهواز در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در خصوص بحث ساخت تجهیزات ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب در اهواز اظهار کرد: با توجه به اینکه تجهیزات ایستگاه‌های فاضلاب نیازمند طراحی و ساخت هستند و به زمان نیاز دارند، از این رو به دلیل مبحث تامین تجهیزات ممکن است کار ما با اندکی تاخیر مواجه شود اما ما تلاش خواهیم کرد تا این مساله را مدیریت کنیم و با کمک سازندگان داخلی تجهیزات و پمپ‌های مورد نیاز را تامین کنیم.

محمودی با اشاره به تلاش برای کاهش مدت زمان اجرای طرح فاضلاب جامع اهواز توسط قرارگاه خاتم الانبیاء عنوان کرد: شهر اهواز با دیگر شهرهای کشور در اجرای اینگونه طرح‌ها متفاوت هستند. در اهواز با توجه به اینکه سطح آب‌های زیرزمینی بالا است، بحث پایدارسازی ترانشه‌ها بسیار حائز اهمیت است. از این رو علی رغم اینکه باید در اهواز ۱۱ جبهه کاری داشته باشیم اما اکنون بیش از ۵۴ جبهه کاری در بخش‌های مختلف اهواز به دلیل شرایط خاص فعال است.

وی افزود: با توجه به ریزشی بودن شرایط زمین و ناپایداری آن و همچنین وجود عوارض و معارض زیرسطحی در شهر اهواز و همچنین نبود نقشه شفاف از خطوط اجرا شده، کار اجرای طرح فاضلاب بسیار دشوار شده است و از این رو کار ما متناسب با جبهه‌های کاری پیش‌بینی شده، با راندمان پایین‌تری پیش می‌رود.

محمودی عنوان کرد: این مساله نیازمند آن است که با همراهی دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری اهواز، جبهه‌های کاری را در شهر اهواز افزایش دهیم تا بتوانیم نسبت به سرعت بخشی این طرح اقدام کنیم و کار را به بهترین شکل در شهر اهواز اجرایی کنیم.

وی گفت: با توجه به فعالیت ۵۴ جبهه کاری در اهواز تقریبا همه شهر اهواز به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است و از این رو از شهروندان اهوازی عذرخواهی می‌کنیم و قول می‌دهیم با توجه به پیشرفت کاری که وجود دارد به سرعت کار بازسازی نوار حفاری را در شهر اهواز انجام دهیم تا از مشکلات شهروندان بکاهیم. در بحث بازسازی نوارهای حفاری شهر اهواز، باید گفت که خاک اهواز شرایطی دارد که برای رسیدن به تراکم مورد نیاز باید به آن زمان داده شود تا پس از آن بتوانیم نسبت به ترمیم نوار حفاری اقدام شود.

مدیر پروژه فاضلاب اهواز در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء عنوان کرد: از همه مدیران شهری اهواز و استان خوزستان تشکر می‌کنم که نهایت همکاری را در اجرای این طرح‌ها داشته‌اند تا بتوانیم کار خود را به بهترین شکل به نتیجه برسانیم.

منبع:ایسنا


اخبار پربیننده

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب