شنبه 18 تیر 1401
زمان: 21
دسته: صنعت
لینک کوتاه

حرکت پتروشیمی شیمی بافت در مسیر توسعه پایدار

سرپرست پتروشیمی شیمی بافت باتوجه به اهمیت تولید دانش بنیان از حرکت با سرعت این شرکت در مسیر توسعه پایدار خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز، محمدعلی رستمی سرپرست پتروشیمی بافت با اشاره به برگزاری جلسه مجمع شرکت اظهار کرد: با توجه به شعار امسال و اهمیت موضوع تولید دانش بنیان، طرح‌ها و راهکارهای برون رفت از مشکلات شرکت در جلسه مجمع سالیانه مطرح و پس از تصویب و تأکید اعضاء بر تکمیل مستندات، سه طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: طرح‌های افزایش بهره وری واحد MTBE بعنوان برنامه کوتاه مدت، تغلیظ اسید سولفوریک واحد MEK بعنوان برنامه برنامه میان مدت و ساخت واحد جداسازی 1-بوتن از رافینت2 بعنوان برنامه بلند مدت از مهمترین طرح‌های پیش روی این شرکت به شمار می‌آیند.

 سرپرست پتروشیمی بافت گفت: در فرآیند تولید MTBE، با افزایش زمان ماند ایزوبوتن موجود در رافینت1 و متانول در بخش واکنش درصد تبدیل واکنش افزایش یافته و در نتیجه شاهد کاهش پرت ایزوبوتن و متانول خواهیم بود.

وی ادامه داد: پیامد این مهم افزایش تولید محصول اصلی MTBE  و به دنبال آن کاهش تولید محصول جانبی رافینت2 و در نهایت بالا رفتن حاشیه سود خواهد بود. 

 محمدعلی رستمی تصریح کرد: مطابق با محاسبات انجام شده در صورتی که به میزان 2% پرت ایزوبوتن کاهش یابد می توان به میزان 1800 تن MTBE در سال اضافه بر راندمان موجود تولید نمود.

وی تأکید کرد: از ابتدا با هدف هم افزایی حداکثری بین دو واحد تولیدی شرکت، طی برنامه ریزی که صورت گرفت مقرر شد از محصولات میانی هر دو سایت (رافینت2 و الکل سنگین) جهت اقتصادی کردن قیمت محصول MEK و همچنین عدم آلودگی محیط زیست استفاده شود.

سرپرست پتروشیمی شیمی بافت در ادامه با تشریح برنامه میان مدت توسعه پتروشیمی شیمی بافت، اظهار کرد: در واحد تولید SBA  شیمی بافت در فرآیند هیدراتاسیون از کاتالیست اسید سولفوریک استفاده می‌گردد که برای تغلیظ مجدد در فرآیند و نیز تصفیه پساب اسیدی این واحد مشکلاتی وجود دارد که با به بهره برداری از این طرح سالانه 4500 تن اسیدسولفوریک با غلظت 70 تا80% تولید خواهد شد.

رستمی عنوان کرد: با رفع مشکل زیست محیطی واحد تولید MEK، این واحد درآینده‌ای نزدیک میتواند همچون واحد تولید محصول MTBE به صنعت سبز تبدیل شود.

وی ساخت واحد جداسازی 1-بوتن از رافینت 2 و تکمیل زنجیره ارزش آن را بلندمدت ترین طرح این شرکت عنوان کرد و گفت: با تولید 1-بوتن به ظرفیت 25 هزار تن در سال هم مقدار سه هزار تن خوراک اصلی واحد MEK تأمین شده و هم قیمت تمام شده تولید محصول MEK پایین خواهد آمد و مابقی آن جهت عرضه در بازار فروش استفاده خواهد شد.

محمدعلی رستمی در پایان با اشاره به هوشمندسازی اقتصادی در زمینه تولید و آغاز همکاری با نهادها و سازمانهای منطقه‌ای و دانشگاهی در زمینه تولید دانش بنیان گفت: با حمایت و همراهی کلیه اعضای محترم هیئت مدیره و تغییر رویکردی که در فرآیندهای شرکت انجام شد، پتروشیمی شیمی بافت در حال تبدیل شدن به یک شرکت با تولیدی اقتصادی و هوشمند است و رسیدن به این جایگاه جزء با کنترل و پایش لحظه‌ای تجهیزات و همه عوامل در جهت بالا نگه داشتن راندمان تولید میسر نمی‌شود.

منبع:فارس


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب