دوشنبه 31 مرداد 1401
زمان: 13
دسته: سیاسی
لینک کوتاه

استاندار خوزستان در دیدار با استاندار بصره عراق تاکید کرد؛

لزوم گسترش روابط بین استان خوزستان و استان بصره عراق/تقویت هماهنگی ۲ طرف برای تسهیل در تردد زائرین اربعین حسینی

استاندار خوزستان در دیدار با استاندار بصره عراق بر گسترش روابط ۲ استان در ابعاد مختلف و هماهنگی‌های لازم بین ۲ طرف برای تسهیل در تردد زائرین اربعین حسینی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هشت امروز ، صادق خلیلیان در دیدار با استاندار بصره عراق به منظور هماهنگی‌های بیشتر برای عبور و مرور زائرین اربعین حسینی به برادری، دوستی و پیوند عمیق تاریخی ۲ کشور ایران و عراق اشاره کرد.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود سال به سال روابط ۲ کشور در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گسترش پیدا کند، افزود: همچنین انتظار می‌رود روابط بین استان‌های مرزی خوزستان و بصره در تمام سطوح برقرار باشد.

استاندار خوزستان گفت: علاوه بر امکانات گسترده‌ای که در ۲ استان برای مبادلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد یکی دیگر از مباحث همکاری برای اربعین حسینی است.

وی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: البته این روابط شامل ارتباطات زیارتی در طول سال و زیارت اربعین حسینی به صورت خاص را شامل می‌شود.

خلیلیان عنوان کرد: اربعین حسینی به یک فرهنگ تبدیل شده که مردم هر ۲ کشور این ایام مقدس دانسته و تدار‌‌ک خاصی فراهم می‌کنند؛ لذا پیاده‌روی اربعین حسینی باید به شکل مطلوبی ساماندهی شود تا زائرین به بهترین شکل زیارت خود را انجام دهند.

وی با اشاره به تدارکات انجام شده در طرف ایرانی و عراقی بیان کرد: مواردی که در طرف ایرانی انجام می‌شود شامل پارکینگ‌ها، مواکب، سایه‌بان، گیت‌های عبور و مرور زائران و کنترل و بازرسی گذرنامه‌ها است.

پیش‌بینی عبور ۲ میلیون نفر زائر از مرزهای خوزستان

استاندار خوزستان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در‌ مجموع ۵ میلیون نفر زائر از طرف ایران وارد عراق شوند و ۲ میلیون نفر آن‌ها از مرزهای خوزستان عبور کنند که عبور ۷۰ درصد از این ۲ میلیون نفر از سمت مرز شلمچه خواهد بود.

عبور اتباع خارجی از مرز شلمچه

وی تصریح کرد: عبور اختصاصی اتباع خارجی نیز از‌ پایانه مرزی شلمچه امکان پذیر خواهد بود که پیش‌بینی ما حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر است.

خلیلیان گفت: با توجه به تراکم جمعیت و ۲ سال تعطیلی مراسم اربعین حسینی اشتیاق زوار بیشتر است و تدارکات و آمادگی گیت‌ها در ایران و هماهنگی با عراق بسیار مهم است.

ضرورت توجه به آب آشامیدنی، یخ و سایه‌بان در ۲ طرف مرز

وی افزود: باید آمادگی‌هایی از نظر آب آشامیدنی، یخ و سایه‌بان در ۲ طرف مرز داشته باشیم و در زمان برگشت زائران نیز این زیر ساخت‌ها آماده باشند.

گیت‌های گذرنامه بصورت ۲۴ ساعته فعالیت کنند

استاندار خوزستان عنوان کرد: یکی از موارد خیلی مهم فعالیت گیت‌های گذرنامه در ۲ طرف مرز بصورت ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی است تا باعث ازدحام‌ نشود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از عبور زائرین از مرز انتقال آن‌ها به شهری‌های بصره، کربلا و نجف وجود دارد که هماهنگی‌ها باید به گونه‌ای باشد که گرما باعث اذیت شدن زوار نشود.

از امکانات ریلی برای تردد زائرین استفاده شود

خلیلیان تشریح کرد: بیشترین حمل و نقل زمینی خواهد بود ولی اگر از امکانات ریلی نیز استفاده شود بسیار خوب است. همچنین اگر‌ امکان حمل و نقل دریایی از آبادان و خرمشهر به بصره فراهم شود هرچند که تعداد زیادی را پوشش نمی‌دهد ولی باعث تسهیل عبور زائرین خواهد بود.

وی گفت: استفاده از قطار و حمل و نقل دریایی زمینه‌ای برای استفاده بیشتر از این ۲ ظرفیت در طول سال است تا روابط بین خوزستان و بصره از این طریق نیز برقرار شود.

لزوم آمادگی اورژانس و بالگرد در مواقع ضروری

استاندار خوزستان با تاکید بر فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم مانند آمبولانس، بالگرد،‌ آمادگی اورژانس و نظایر آن در مواقع ضروری ادامه داد: در زمان برگشت زوار از مراسم‌ اربعین حسینی لازم است در ۲ طرف مرز حداقل ۲ تا ۳ روز دیگر خدمات به زوار ارائه شود.

گسترش همکاری ۲ طرف برای ارتقاء امنیت مرزی

وی اضافه کرد: همکاری‌هایی دیگری که می‌تواند بین استان خوزستان و بصره انجام شود در بحث امنیت و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر موارد مشابه احتمالی است تا شاهد ارتقاء امنیت مرزی بین ۲ استان باشیم.

خلیلیان در پایان یکی دیگر از موارد ارتباطات بین ۲ استان مرزی را در حوزه اقتصاد دانست و افزود: امکانات خوبی در استان خوزستان مانند مواد غذایی، امکانات فنی، ظرفیت منطقه آزاد اروند، گردشگری علمی، دانشجویی و پزشکی و درمان وجود دارد.

منبع:روابط عمومی


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب