چهار شنبه 11 آبان 1401
زمان: 10
دسته: اخبار صنعت
لینک کوتاه

گام مهم دولت سیزدهم برای رفع مشکل کمبود آب روستاهای شادگان

شتاب بخشی در روند آبرسانی به ۲۱۳ روستای شادگان که با مشکل کم آبی مواجه بودند در طول مدت یک سال اقدامی شایسته از سوی دولت سیزدهم می باشد که روستاییان این شهرستان را به کار و تولید بیشتر امیدوارتر کرده است.

به گزارش پابگاه اطلاع رسانی هشت امروز ، محرومیت زدایی از جمله مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود که این مهم در حوزه‌های مختلف از جمله تامین آب بیشتر نمود پیدا کرده است ، دولت سیزدهم برای محرومیت زدایی در روستاها برنامه‌های مدونی را تاکنون اجرا کرده یا در دستور کار دارد، بر این اساس طبق برنامه ریزی‌ صورت گرفته آبادانی روستاها و مناطق محروم در اولویت قرار گرفته و تاکنون طرح های زیادی در بخش آبرسانی، گازرسانی، برق ، مخابرات و اشتغال در این مناطق اجرا شده است.

از جمله اقدامات شاخصی که در دولت سیزدهم برای مناطق روستایی اجرا شده طرح‌های آبرسانی است، در سالهای گذشته افت شدید منابع آبی شرب روستاها که عمدتا از منابع آبی محلی تامین شده باعث گردیده تا مطالعات طرح‌های آب ‌رسانی روستایی به جهتی سوق پیدا کند که با تجمیع چند روستا و اتصال آنها به منابع آبی پایدار و مطمئن، آب روستاها در قالب مجتمع‌های آب‌ رسانی روستایی تامین شود.

از سویی کمبود بارندگی و خشکسالی در خوزستان ضمن کاهش منابع آب تجدیدپذیر، منابع آبی زیرزمینی را نیز متاثر کرده است دولت سیزدهم در نخستین گام  از فعالیت های عمرانی و محرومیت زدایی خود رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی در برخی شهرها و البته روستاهای خوزستان را هدفگذاری کرد و در این میان روستاهای شهرستان شادگان نیز از طرح های آبرسانی پایدار بهره مند شدند.

در شرایطی که تنش آبی در شهرستان شادگان بسیار مشهود بوده و مصارف آبی روستاهای این شهرستان بطور کامل تامین نمی شد دولت دکتر رییسی با شتاب بخشی در روند آبرسانی به ۲۱۳ روستای شادگان در طول یک سال مشکل تامین آب ۱۸۳ روستای این شهرستان را برطرف کرد و طرح آبرسانی به ۳۰ روستای دیگر شادگان نیز همچنان در دست پیگیری و اجرا می‌باشد.

دهستان دریسیه شادگان که در سالهای گذشته یکی از پرچالش‌ترین روستاهای شادگان از نظر تامین آب بود و پس از سیل سال ۹۸ با مشکل کم آبی و بی آبی شدید مواجه شد با احداث خط انتقال آب اکنون به یکی از پرآب ترین روستاهای شادگان تبدیل شده است.

یکی از اهالی روستای دریسیه به خبرنگار ایرنا گفت: در سه سال گذشته به دلیل کمبود آب شرب روستانشینان شادگانی زندگی بسیار سختی داشتند.

سالم مجدمی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری با همت دولت انقلابی مشکل کم آبی در این دهستان رفع شد و زندگی به شرایط عادی برگشته است.

گام مهم دولت سیزدهم برای رفع مشکل کمبود آب روستاهای شادگان

رفع مشکل تنش آبی در دهستان های پرجمعیت شادگان

با عملیاتی شدن طرح آبرسانی در دهستان های پرجمعیت شادگان از جمله جفال و آبشار تنش آبی روستاهای این مناطق تا حدود زیادی رفع شده است.

یکی از ساکنان روستای آبشار شادگان گفت: اهالی دهستان آبشار در چند سال گذشته گرفتار چالش جدی کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی بودند.

سمیر شاوردی اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اجرای پروژه‌های آبرسانی اکنون دهستان آبشار که ۱۲ روستا با حدود هفت هزار نفر جمعیت را شامل می شود از نعمت آب آشامیدنی پایدار بهره مند شده ضمن اینکه بخش عمده‌ای از مشکل تامین آب کشاورزی این دهستان نیز رفع شده است.

تلاش برای حل مشکل کمبود آب ۳۰ روستای شادگان

گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است با سرعت گرفتن اجرای طرح های آبرسانی در مناطق روستایی شادگان ، اهالی روستاهای بخش خنافره این شهرستان نیز برای حل مشکل کمبود آب این روستاها امیدوار شده و بر سرعت گرفتن طرح آبرسانی به این منطقه تاکید کردند.

رفع فرسودگی شبکه آبرسانی بخش خنافره شادگان که مرتب دچار شکستگی می‌شود همچنین بهسازی شبکه آسیب دیده این منطقه در سیلاب سال ۹۸ مطالبه جدی اهالی بخش خنافره می باشد که البته از دید مسئولان ذیربط دور نمانده و در حال پیگیری است.

یکی از ساکنان روستای ابوشلونگ بخش خنافره شادگان گفت: مشکل کمبود آب در روستاهای پایین دست این بخش که در فاصله دورتری از تاسیسات آبرسانی واقع اند بیشتر است.

کریم شاوردی تسریع در اجرای طرح آبرسانی به روستاهای بخش خنافره شادگان را خواستار شد.

 

جهاد آبرسانی ، آب ۹۵ درصد روستاهای شادگان تامین شد

مدیر عامل آبفا خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای سال جاری پروژه‌های زیادی در زمینه آبرسانی، تقویت شبکه و احداث مخزن در روستاهای شادگان اجرا شده که با اجرای این پروژه‌ها مشکل تامین آب ۹۵ درصد روستای این شهرستان رفع گردیده است.

محمدرضا کرمی نژاد اظهار داشت: شهرستان شادگان در تقسیمات کشورزی دارای ۲۱۳ روستا است که می‌توان گفت بیش از ۶۰ درصد از مردم شادگان روستا نشین هستند که در یک سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم مشکل تامین آب ۱۸۳ روستا رفع شده و تا پایان سال جاری مشکل ۳۰ روستای دیگر نیز رفع خواهد شد.

وی افزود: احداث خط انتقال آب،مخزن و تقویت شبکه فشار آب از جمله پروژه‌های آبرسانی به روستاهای شادگان است که در یک سال اخیر اجرا شده و روند اجرای بخش دیگری از این پروژه‌ها  همچنان ادامه دارد.

مدیر عامل آبفا خوزستان بیان کرد: اجرای پروژه ۱۰ کیلومتری برای دهستان منصوره که توسط بخش محرومیت زدایی سپاه استان خوزستان در حال اجراست یکی از مهمترین پروژه‌های آبرسانی در سطح شهرستان است که در روزهای آینده با نصب پمپ‌های آب به سرانجام خواهد رسید و پنج هزار نفر از روستاییان در قالب ۱۲ روستای این دهستان از نعمت آب برخوردار می‌شوند.

کرمی نژاد گفت: همچنین اجرای خط انتقال آب در دهستان جفال که ۳۴ روستا را در خود جای داده به طول چهار کیلومتر از هفته آینده آغاز خواهد شد تا در ماه آینده شاهد آبرسانی به این دهستان باشیم.

وی با اشاره به آبرسانی به هفت روستا با هفت هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت در بخش مرکزی شادگان گفت: این پروژه از ابتدای سال جاری آغاز شده بود که با پایان عملیات روستاهایی که با بی آبی مواجه بودند اکنون از نعمت آب سالم بهره مند شدند.

کرمی نژاد از اجرای پروژه آبرسانی در ۲۴ روستای دهستان بوزی خبر داد و گفت: دهستان بوزی با دارا بودن ۲۴ روستا و ۳۰ هزار نفر جمعیت از مهمترین دهستان‌های شادگان به شمار می‌رود که با تنش آبی مواجه است، برای رفع بحران آب در این دهستان مخزنی با پنج هزار مترمکعب گنجایش در ۹ ماه آینده بهره برداری خواهد شد تا آب برای این دهستان وارد مدار شود.

وی گفت: همچنین تا ابتدای سال جاری به ۱۳ روستا در شهرستان شادگان با تانکرآبرسانی می‌شد که با اجرایی شدن پروژه‌های آبرسانی اکنون این تعداد به سه روستا کاهش یافته است.

شهرستان شادگان با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غرب خوزستان واقع است.

منبع:ایسنا


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب