یک شنبه 11 دی 1401
زمان: 14
دسته: صنعت
لینک کوتاه

شهردار اهواز در اولین نشست تخصصی بازآفرینی شهری: شهرداری اهواز آمادگی تدوین بسته های تشویقی و ارائه به سرمایه گذاران را دارد

رضا امینی شهردار اهواز در اولین نشست تخصصی بازآفرینی شهری که چهارم دی ماه برگزار شد؛ ضمن تسلیت ایام شهادت و سوگواری حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: از برگزار کنندگان این نشست به ویژه دانشگاه چمران که از افتخارات شهر و استان است، تقدیر و تشکر می کنم امیدوارم نتیجه این نشست ها و همایش ها، تغییرات اساسی در شهر سرافراز اهواز باشد.

وی افزود: اهواز با چالش های زیادی مواجه است و قطعاً رفع چالش ها؛ نیت و انسجام عمل و وحدت بین اعضای استان و اهواز را می‌طلبد و مشارکت در برگزاری این نشست، سبب همدلی و انسجام است که امیدوارم منتج به نتیجه شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهر اهواز بافتهای ناکارآمد و فرسوده شهر است؛ اظهار داشت: شاید به جرات می توان گفت احیای بافت های فرسوده از ایجاد بافت و احداث شهرک سخت تر است زیرا همزمان با زندگی مردم باید این احیا صورت بگیرد. اگر از اساس بخواهیم زمین هایی را به امر ایجاد سکونتگاه اختصاص دهیم و همه انرژی مان را معطوف به احداث شهرک کنیم اینقدر که احیای بافت فرسوده انرژی می برد، آنها نیاز به کار و انرژی نداشته باشند.

شهردار اهواز گفت: باید هم در ایجاد مقدمات و هم در ایجاد انگیزش ها که منتج به نتیجه شود، بیشتر تلاش کنیم. مشکلی که در بافت های فرسوده است مهمترینش بعد از فرسودگی ساختمان ها و فرسودگی بافت، کمبود سرانه های خدماتی است که برای سرمایه گذار به شدت اهمیت دارد وقتی که بخواهیم بافت فرسوده را احیا کنیم باید شهرداری پیش قدم شود.
راه و شهرسازی به همین نسبت وارد میدان شوند و سایر نهادهای مرتبط تا خدمات را برای ایجاد انگیزه و تمایل در سرمایه‌گذاران در بافت فرسوده ارائه دهیم.

امینی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تخفیف تراکم در قانون پیش بینی شده که شهرداری برای صدور پروانه ساخت به سازندگان اعطا کند؛ افزود: اگرچه تاکنون دولت از کار پرداخت سهم به شهرداری سرباز زده ولی در دولت جدید ظاهراً این رویکرد وجود دارد و امیدواریم حقوق مردم اهواز توسط دولت پرداخت شود.
در سامانه پیش‌بینی شده در دولت ارقام و اعداد مطالبات شهرداری در حال احیا شدن است و قول داده‌اند که این ارقام که داده شده، قطعی شود که همین درآمدها را صرف احیای بافت فرسوده کنیم.

وی بابیان اینکه جاهایی که به عنوان بافت فرسوده در اهواز در قانون مصوب شده به نظرم مشمول همه بافتهای ناکارآمد ما نیز در اهواز خواهد بود؛ با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت بر اساس آخرین سرشماری ها نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین و ساکن سکونت های غیررسمی و ناکارآمد داریم تصریح کرد: این اعداد هم از حیث جمعیتی و هم از حیث نسبی نسبت به کلان شهرهای دیگر بسیار بزرگ است و ما بعد از مشهد بیشترین حاشیه نشین را داریم.

شهردار اهواز درادامه خاطرنشان کرد: حدوداً ۴۰۰ هزار نفر حاشیه نشین از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر؛ آمار هشدار دهنده‌ای است و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در همین سکونتگاه ها متاسفانه اتفاق می افتد. اگر در بخش‌های حاشیه شهر، شهرداری در قالب رفع محدودیت‌، هزینه می‌کنند به دلیل تامین و درمان بخشی از دردهای آن محلات و مناطق است وگرنه کار اصولی این است که برای توسعه شهر به جای ارتفاع مخصوصاً در سطح و در افق حرکت کنیم. مقدمات وزیرساخت های شهری به خوبی پیش بینی شده باشد اما ما همه در مرکز شهر و در مناطق حاشیه‌ای پدیده های عجیب و غریبی را شاهد هستیم که به یکی از آنها اشاره می کنم آن هم احداث پیاده روهای شهری است که نمی دانم در چه سالی و با چه منطقی این رویه برقرار شده، در همه دنیا از مرز مالکیت مالکین به بیرون؛ شهرداری‌ها برای طرح‌های عمرانی و انجام خدمات شهری وظیفه پیدا می کنند. در شهر ما متاسفانه این موضوع به مالکین واگذار شده و شاهد احداث پیاده روی ها عجیب و غریب در اندازه و ارتفاع و عرض های مختلف، مسئله های گوناگون و با سلیقه های متنوع هستیم که مفهوم پیاده رو یا پیاده راه را در زمان و در عمل تداعی نمی کند.

امینی گفت: یکی از وظایف سنگین سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری این است که طبق برنامه هایی که دارد ساماندهی پیاده راه ها را انجام دهد تا همزمان با آن کد های ارائه شده مانده به مالکین هم سامان پیدا کند. ما با این کار نظم و هارمونی ویژه ای نسبت به معابر شهری داشته باشیم تا شهر نظم ظاهری مطلوب پیدا کند.

وی با اشاره به آبگرفتگی هایی که طی روزهای گذشته پس از بارش نزولات آسمانی در شهر شاهد بوده‌ایم گفت: غیر از اینکه اشکال برای سیستم دفع آبهای سطحی در شهر وجود دارد و تلاش همکارانم در پیش از سال های گذشته کامل نشده و ایجاد زحمت در بخشی از شهر شده، وجود نابسامانی یکی از خروجی هاست.

شهردار اهواز گفت: نقاط آبگیر درشهر؛ نبایستی در شهری که گفته می شود مسطح است معنا پیدا کند و ما با این نقاط آبگیر مواجه باشیم. گفته می‌شود نقاط فراوانی در سنوات قبل آبگرفتگی داشته اند که عزیزانی که قبل از مدیریت ما آمدند و طرح علاج بخشی ضربتی را در دو بخش؛ اجرا کردند که طرح موثری بوده و نقاط خیلی کم شده ولی هنوز ما با این پدیده آزاردهنده برای اسکان مردم عزیز اهواز مواجه هستیم که همه تلاش مدیریت شهری و سایر اعضای حاکمیت این است که این زحمت را برای مردم کم کنیم و انشالله با نزولات بعدی آسمانی شاهد اتفاقات تلخ کمتری برای مردم باشیم.

امینی با بیان اینکه اگر بخواهید به عنوان آسیب تلقی کنید و در جهت توانمندی سازی و کارآمد شدن بافت، فکری کنید؛ عنوان کرد: بایستی اول آن حوزه شهرسازی شهرداری برای صدور مجوزات جدید این نکات را خوب رعایت کند که بحمدالله تاکنون رعایت شده و این یک دغدغه همگانی است برای مردم و هم برای شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی و هم یک ضرورت است که این نگاه را در مدیران ایجاد کرده که ما باید از زمان حال به بعد را به شدت کنترل کنیم و برای بازگشت به عقب برای اصلاح انرژی مازاد هزینه کنیم.

وی گفت: تدوین بسته های پیشنهادی و تشویقی به نظرم برای شهرداری یک بازی برد- برد است که بتواند بسته تشویقی را کارشناسی کند و به سازندگان معرفی کند. البته تلقی بافت در بین برخی از مردم بافت ساختمان است ولی در بافت که متشکل از تعدادی سلول است، باید به مردم عزیزمان کسانی که در محدوده بافت های مصوب قرار ندارند تبیین کنیم که بافت مجموعه ای از منازل مسکونی و یک پهنه شهری است که این پهنه شهری بایستی به عنوان یک لکه ناکارآمد یا پهنه فرسوده تلقی شود که مشمول کمکهای دولتی شود.

این مقام مسئول در ادامه به شرکت بازآفرینی که هم یکی از اعضای این همایش است اشاره کرد و افزود: این شرکت نقش موثری در این حوزه دارد و در بخش آسفالت و قیر حرکت خوبی در ماه های گذشته شد اهواز هم توانست از این ظرفیت به خوبی استفاده کند و در مراحل بعدی هم قول‌های مساعدی برای اهواز داده شد که امیدواریم بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

شهردار اهواز بیان کرد: انتظارمان از معاونت شهرسازی و سایر عزیزان این است که با نشست های تخصصی به بسته های تشویقی موثر برسند تا این ها را تبدیل به لایحه کنیم و با مصوبات شورای شهر اهواز و بعد هم اضافه شدن کمک های دولتی بتوانیم به رویه تبدیل کنیم تا بر توانمندسازی بافت های موثر باشد و ایجاد انگیزه کند.

امینی خطاب به شهرداران مناطق اظهار داشت: شهرداران مناطقی که بافت فرسوده دارید حتماً در ایامی که فصل تدوین بودجه سال آینده هست بایستی نقاط جاذب برای احیا را در بافت فرسوده ببینند و پیشنهاد بدهند؛ گاهی با یک مجموعه تجاری یا فضای سبز ارزشمندی در بافت فرسوده و گاهی نیز با یک احداث پارکینگ برای مناطق پرترافیک؛ این انگیزه برای سرمایه گذاران ایجاد می شود اما در بافت های فرسوده تا حدودی و به طور ویژه منطقه یک که منطقه قدیمی شهر اهواز است و تعداد زیادی هم ابنیه واجد ارزش تاریخی در بافتهای قدیمی داریم که نمی توانیم اسم آنها را بافت فرسوده بگذاریم چراکه بافتهای ارزشمندی هستند که حتماً باید احیا کنیم و جاذبه‌های گردشگری هم برای علاقه‌مندان ایجاد کنیم که خوشبختانه در اهواز این ظرفیت وجود دارد و استفاده از این ظرفیت بستگی به نحوه مدیریت و عملکرد ما در بخش های مختلف حاکمیت دارد.

شهردار اهواز اعلام کرد: شهرداری اهواز آمادگی تدوین این بسته های تشویقی را دارد و برای تجمیع اطلاعات ریزدانه و تبدیل به مجموعه های ارزشمندی که همه خدمات در آن پیش بینی شود؛ توأم با احداث فضاهایی که به عنوان سرانه های مورد نیاز پیش بینی می کنیم، انتظار داریم همه دستگاه ها در این زمینه همراه شوند و با ایجاد یک همدلی و همراهی شهر خوبی را برای آیندگان بسازیم و جبران حدی کنیم.

امینی گفت: بنده از عملکرد همکاران قبلی قضاوتی ندارم که یکی از نکات مهمی که همیشه باید در گفت‌وگوها لحاظ شود تشکر از گذشتگان است و بنده در همه جلسات از زحمات همه مدیران، شهرداران، سازمان‌های شهرداری و همه بخش های حاکمیتی تشکر کرده‌ام و می کنم اما به هر دلیلی شهرداری و شهر اهواز دچار آسیب‌های متعدد و متاسفانه متنوعی در یک جمله که بخواهم بگویم هر آنچه خوبان دارند اهواز ما هم همه را یک جا دارد و صرف گفتن و شنیدن و برگزاری همایش و بعد هم رها شدن دردی را درمان نمی کند.
ما به مدیریت جهادی و کار فشرده نیاز داریم که همه وارد میدان شوند و هر کسی به سهم خودش کمک کند تا اهوازی پر افتخارتر داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: اهواز به عنوان مرکز استان زرخیز خوزستان که تامین کننده بسیاری از منابع دولتی هست واقعا در شان و جایگاه خود قرار ندارد و ما امروز تکلیف و وظیفه داریم بیشتر از شهرداری های دیگر و دستگاه‌های دیگر کار کنیم هم از حیث زمان و هم از حیث کیفیت در مدیریت بایستی مدیریت بهینه داشته باشیم و جبران خیلی از کاستی ها را داشته باشیم. &


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب