چهار شنبه 16 اسفند 1402
زمان: 21
دسته: صنعت
لینک کوتاه

میادین نفتی سپهر و جفیر در آستانه بهره‌برداری

مجری طرح میدان‌های نفتی سپهر و جفیر از بهره‌برداری میادین نفتی سپهر و جفیر در آینده نزدیک خبر داد.

همایون کاظمینی در نشست خبری که امروز (۱۶ اسفند) در محل این میدان برگزار شد، اظهار کرد:  شرکت مهندسی توسعه نفت به نیابت از شرکت ملی نفت ایران بازوی توسعه میادین به ویژه در میادین خشکی است. در غرب کارون از میادین نفتی یادآوران تا یاران، آزادگان و سپهر- جفیر و نیروگاه غرب کارون، در استان برای تامین انرژی مورد نیاز فعالیت می شود.

وی با بیان این که از مهمترین ماموریت‌های ما توسعه میادین مشترک است، یادآور شد: در این دو سال اخیر، شاهد شتاب خوبی در توسعه میادین نفتی بودیم. میدان نفتی سپهر - جفیر، مشترک نیست اما با توجه به نیازهای شرکت ملی نفت ایران، جزو اولویت قراردادهای نفتی با سرمایه‌گذاری شرکت گسترش انرژی پاسارگاد قرار گرفت.

وی افزود: مدت زمان این قرارداد ۲۰ ساله و یکی از بزرگترین میادین با سرمایه‌گذاری  ۲.۷ میلیارد دلار است که سه فاز برای آن پیش بینی شده است.

کاظمینی عنوان کرد: هدف نهایی این پروژه، تولید ۴۰ میلیون بشکه نفت است؛ البته پیش‌بینی می‌شود، به رقم بالاتری دست پیدا کنیم. در فاز اول این پروژه، با وجود هشت حلقه چاه، ۳۶ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت در روز تولید می‌شود.

وی با اشاره به تکمیل حفاری ۱۲ حلقه چاه، افزود: هم چنین در فاز دوم این پروژه به تولید ۱۱۰ هزار بشکه خواهیم رسید. میدان جدید سپهر است و تولید بسیار خوبی دارد. در حال حاضر ۱۲ حلقه چاه حفاری شده است که از این تعداد ۸ حلقه چاه در مدار تولید قرار دارند و برای فاز دوم نیز برنامه‌ریزی انجام شده است.

مجری طرح میدان‌های نفتی سپهر -جفیر با اشاره به بومی‌سازی رشته تکمیلی چاه، گفت: مهمترین دستاورد این است که هیچ گونه خللی در زمینه تحریم متوجه ما نشد. در زمینه رشته تکمیلی نیز هزینه و ریسک شد اما در نهایت رشته تکمیلی بومی‌سازی شد که برگ افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

کاظمینی با اشاره به اشتغال بومی عنوان کرد: به منظور استفاده از توان بومی، بیش از ۲۵ پیمانکار بومی به کار  گرفته شده است و درصد اشتغال بومی بالایی وجود دارد.

وی گفت: در این دو سال ۶۲ حلقه چاه در آزادگان جنوبی در خط تولید قرار گرفت. مخازن استراتژیک ما، ۲۰ سال خوابیده بودند که با پیگیری‌های انجام‌شده بین خرداد تا شهریور افتتاح خواهند شد.

 

منبع؛ ایسنا



آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب