دوشنبه 03 اردیبهشت 1403
زمان: 4
دسته: اخبار خوزستان
لینک کوتاه

در سال گذشته انجام شد

انجام بیش از ۲۵ هزار ‌نمونه‌برداری‌ بهداشتی از آب در خوزستان

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در حال حاضر میزان مطلوبیت میکروبی آب شهری خوزستان ۹۴ درصد و در حوزه روستایی حدود ۸۵ درصد و میزان کلرسنجی در مناطق شهری ۹۱.۴ درصد و در مناطق روستایی ۶۹.۵ درصد است، گفت: از نظر ما در حوزه بهداشت، مطلوبیت آب از نظر این شاخص‌ها باید صددرصد باشد.

مهران معلم در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت بهداشت آب اظهار کرد: نظارت بر کیفیت آب جزو نظارت‌های مرکز بهداشت است و یکی از امور اصلی ما در هر شبانه‌روز، بررسی وضعیت آب است.

وی افزود: آب از لحاظ سه شاخص کدورت، کلرسنجی و مطلوبیت میکروبی سنجیده می‌شود و این کار طبق دستورالعمل‌های کشوری انجام می‌شود. با توجه به وضعیت خاص شبکه توزیع آب خوزستان، جلوتر از بسیاری از استان‌های دیگر نظارت بر آب را انجام می‌دهیم و مشکلات را منتقل کرده‌ایم.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به انجام ۲۵ هزار و ۷۶۰ مورد نمونه‌برداری از آب در سال گذشته در شهرهای تابعه این دانشگاه گفت: در حال حاضر میزان مطلوبیت میکروبی آب شهری خوزستان ۹۴ درصد و در حوزه روستایی حدود ۸۵ درصد و میزان کلرسنجی در مناطق شهری ۹۱.۴ درصد و در مناطق روستایی ۶۹.۵ درصد است. از نظر ما باید این اعداد، صددرصد باشد و هدف ما بالا بردن این رقم است و مرتب این مساله را دنبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: موارد بحرانی که شبکه آب از نظر میکروبی یا کلرسنجی مشکلاتی دارد، شناخته شده است و مرتب به شرکت آب و فاضلاب منتقل می‌شود و سپس دوباره وضعیت آب بررسی می‌شود. در حوزه نظارت بر کیفیت آب، با هیچکس تعارف نداریم. ما نگفته‌ایم آب با این شاخص‌ها مورد قبول است و گفته‌ایم مشکلاتی وجود دارد.

معلم گفت: فرسودگی شبکه‌های شهری و روستایی و وجود مشکلات در تاسیسات یا تصفیه‌خانه‌های آب یا انشعابات غیرمجاز، برخی از معضلاتی هستند که در استان خوزستان وجود دارند؛ انشعابات غیرمجاز آب حتی به شبکه سالم هم لطمه می‌زنند.

وی عنوان کرد: همه این مسائل موجب می‌شود که به کیفیت آب، خدشه وارد شود. از نظر ما در حوزه بهداشت، مطلوبیت آب از نظر این شاخص‌ها باید صددرصد باشد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص مطرح شدن مساله اختلاط آب و فاضلاب از سوی معاون بهداشت وقت دانشگاه در سال‌های گذشته گفت: شبکه توزیع آب یک شبکه نهفته است و زیرزمین قرار دارد و  پوسیدگی دارد و هر آن ممکن است به دلیل فشار بار سطحی  روی شبکه یا تعارضاتی که به شبکه وارد می‌شود، ناخودآگاه شکستگی رخ دهد و مشکل ایجاد کند و در نتیجه می‌تواند آلودگی را وارد آب کند. گاهی مردم شکایت می‌کنند که بوی تعفن در آب احساس می‌شود یا در آب، کدورت مشاهده می‌کنند که ناشی از این مسائل است.

وی افزود: ما در معاونت بهداشت بر اساس وظیفه‌مان هر جا تهدیدی علیه بهداشت عمومی مشاهده شود، پس از پایش، تذکر و اخطار و در صورت رفع نشدن مساله، از طریق مرجع قضایی اقدام می‌کنیم و در شهرستان‌ها نیز مواردی داریم که در قالب درخواست از مدعی‌العموم، این مسائل را پیگیری می‌کنیم.

 

منبع: ایسنا



اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب