شنبه 17 شهریور 1403
زمان: 23
دسته: اخبار خوزستان
لینک کوتاه

انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری مشترک بین منطقه آزاد اروند، خرمشهر با کشور عمان

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری مشترک و تجارت بین منطقه آزاد اروند، خرمشهر با کشور عمان منعقد شد.

معاون وزیر کار کشور عمان عصر شنبه در نشست مشترک اناق بازرگانی خرمشهر، منطقه آزاد اروند و هیات تجاری عمان که در سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد ، گفت: ما پیش از این تعامل مشترک با اتاق تهران داشتیم و از همکاری با اتاق خرمشهر نیز استقبال می‌کنیم.

احمدبن سالم الحجری افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی از جمله سرمایه‌گذاری در پتروشیمی، بهداشت و درمان و گردشگری در خوزستان وجود دارد که فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران عمانی است.

وی بیان کرد: نزدیکی رابطه سیاسی و اقتصادی بین ایران و عمان حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بین ۲ کشور را ایجاد کرده‌است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در ایران و عمان بدنبال محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند گفت: برای ما مهم است که منطقه آزاد اروند چه تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران عمانی خواهد داشت.

معاون وزیر کار عمان بیان کرد: اتاق بازرگانی و پادشاهی عمان علاقه مند به رولبط اقتصادی و تجاری با ایران هستند.

الحجری با اشاره به وجود ۱۴ منطقه اقتصادی و آزاد در عمان گفت: شهرک صنعتی صور با هم مرز بودن با ایران باعث شده که رابطه تجاری با ایران افزایش یابد، حدود ۶ هزار کانتینر در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: همچنین شهر صنعتی مهانس که در مرز ایران قرار دارد تمام زیرساخت لازم برای سرمایه‌گذاران ایرانی را دارد.

الحجری با اشاره به آمادگی کشور عمان برای رابطه تجاری و اقتصادی با ایران اظهار کرد: صنعت ایران با تحریم روبرو است و عمان آماده همکاری با این کشور را دارد.

وی با بیان اینکه عمان سعی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد گفت: بعضی از تسهیلات و بخشودگی‌ها در عمان وجود دارد تا سرمایه‌گذار خارجی جذب شود.

وی افزود: در کشور عمان از بین فرصت‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعت بهداشت و درمان، امنیت غذایی و دارو سازی آماده همکاری است.

الحجوری گفت: قانون کار و سرمایه‌گذاری ایرانی باید برای سرمایه‌گذاران عمانی در اروند انگیزه ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت: روابط اقتصادی ایران و عمان بر پایه منافع مشترک برقرار شده و قطعا این روابط به سود منطقه خواهد بود.

علی زارعی اظهار کرد: در دنیای امروز اقتصاد جهانی در حال پیشرفت است و باید بدنبال برقراری ارتباط اقتصادی باشیم، کشور عمان با موقعیت استراتژیک و زیرساخت‌های مناسب نقش مهمی در ارتباط اقتصادی دارد.

وی بیان کرد: توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک یکی از پیشرفت‌های اقتصادی است که با ایجاد بسترهای لازم و تسهیلات می‌توانیم به افزایش حجم مبادلات و تقویت روابط اقتصادی دست پیدا کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: تبادل تجربیات و دانش فنی بین ۲ کشور می‌تواند به بهبود محصولات کمک کند.

زارعی یکی از زمینه‌های مهم تجاری بین ایران و عمان را همکاری مناطق آزاد ۲ کشور دانست و گفت: ۲ کشور مناطق آزاد متعددی دارند، در منطقه آزاد اروند زبان و تشابه فرهنگی با کشور عمان وجود دارد.

وی گفت: معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در منطقه آزاد اروند، وجود پتانسیل‌های مهم در حوزه حمل و نقل از جمله وجود فرودگاه، خط ریلی و دریایی و زمینی مزیت‌ برای سرمایه گذاران است.

وی با اشاره به اینکه وجود نیروی کار و انرژی ارزان کمک شایانی به تولید و صادرات خواهد کرد، گفت: هم مرز بودن با کشور عراق و نزدیک بودن به بصره توان ترانزیتی با این کشور را ۲ چندان می‌کند، وجود صنایع مختلف پتروشیمی و نفت و گاز در اروند، بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ هکنار سایت صنعتی در اروند، وجود اتاق‌های بازرگانی آبادان و خرمشهر در این منطقه، سهولت ثبت شرکت‌های خارجی و صدور مجوزات برای سرمایه گذاران خارجی از مزیت‌ها در منطقه آزاد است.

وی افزود: مناطق آزاد عمان با معافیت‌ها و زیرساخت‌هایی که دارد می‌تواند محل خوبی برای صادرات محصولات ایران باشد، از سوی دیگر منطقه آزاد اروند می‌تواند در صادرات محصولات عمان به کشورهای منطقه تاثیر گذار باشد.

زارعی گفت: سرمایه‌گذاران عمانی با امنیتی که از سوی ایران تامین می‌شود در پروژه‌های مختلف حاضر در منطقه آزاد اروند مشارکت کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: وجود صنایع پتروشیمی، صنایع فولاد و صنایع تبدیلی در اروند می‌تواند به ایجاد اشتغال و تبادل فن آوری ۲ کشور کمک نماید.

زارعی گفت: همچنین سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند با بهره‌گیری از تسهیلات در مناطق آزاد عمان فعالیت کنند.

وی افزود: همکاری در توسعه زیرساخت حمل و نقل و لجستیک می‌تواند به همکاری ۲ کشور کمک نماید.

زارعی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های علمی که در کشور ایران وجود دارد می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات و خدمات صنایع عمان کمک کند.

وی خواستار همکاری ۲ جانبه بین منطقه آزاد اروند و عمان در حوزه گردشگری شد و گفت: توسعه گردشگری و خدمات گردشگری می‌تواند همکاری مشترک بین۲ کشور باشد.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

منبع؛ ایرنا



آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب