چهار شنبه 05 خرداد 1400
زمان: 14
دسته: اخبار خوزستان
لینک کوتاه

نویسنده: حیدر حجتی نیا (محور وحدت)

خاطره سازی، حق شهروندان اهواز است/ مبلمان شهروندی جایگزینی برای مبلمان شهری

با گسترش فرایند شهرنشینی فراهم آوردن امکانات شهری اهمیت بیشتری می یابد. و در این میان اهمیت دادن به مبلمان شهری موضوعی نقش آفرین در کیفیت زندگی شهروندان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز،با گسترش فرایند شهرنشینی فراهم آوردن امکانات شهری اهمیت بیشتری می یابد.
و در این میان اهمیت دادن به مبلمان شهری موضوعی نقش آفرین در کیفیت زندگی شهروندان است.

خاطره های انسان که از مهمترین دارایی های انسان به حساب می آیند باعث می شود تا نیاز به تجدید نظر در مدل سنتی مدیریت شهری اهمیت ویژه ای یابد، و به موضوع خاطره سازی برای شهروندان نیز دقت نظر شود.

🔸در واقع در موضوع مبلمان شهری
- یک نیمکت تنها برای نشستن نیست،
- یک پایه چراغ تنها برای ایجاد روشنایی نیست،
- یک باکس گیاهی تنها برای ایجاد فضایی سبز نیست،
- یک ایستگاه اتوبوس تنها برای اسکان موقت نیست،
بلکه آنچه در بکارگیری از این عناصر ( مبلمان شهری ) مهم است هویت و مفهوم داشتن آنهاست تا امکان ثبت لحظات خاطره انگیز و جذاب برای شهروندان میسر شود.
این میزان اهمیت و تاثیری که مبلمان بر شهروندان دارد، دلیل شد تا نام مبلمان شهری را مبلمان شهروندی بنامم (مبلمانی برای شهروندان) .

 در طراحی و اجرای مبلمان شهروندی هماهنگ بودن این عناصر با یکدیگر از ملزومات مهم است. هماهنگی مبلمان شهروندی مانند هماهنگی لباس های یک انسان است که به لحاظ رنگ، بافت، جنس و... نیازمند به دقت نظر هستند، تا خروجی آن ها احساسی رضایت بخش را القاء سازد.

زندگی در شهرها که بر خلاف زندگی در روستاها از عناصر بوم آورد فاصله گرفته، متاسفانه احساسی طبیعت گرا را برای شهروندان القاء نمی کند، و توسعه شهرها به نحوی مدیریت شده که شهروندان با حضور در سطح شهر حس یک زندگی مصنوعی را دریافت می کنند!
احساساتی که از ماهیت انسان به دور و رنج آور اند.

🔹اگر معیارها در طراحی مبلمان شهروندی رعایت نشود شهروندان تنها برای انجام ضروریات خود در سطح شهر حضور می یابند، در حالیکه اگر مبلمان شهروندی بر مبنای معیارهای انسانی طراحی و انجام گردد، شهروندان علاوه بر حضور ضروری در سطح شهر به جهت دریافت روحیه و نشاط و پیاده روی نیز در سطح معابر شهری حضور خواهند یافت.

در نتیجه اگر به طور موشکافانه به توسعه فعلی شهر اهواز نگاه کنیم، توجه به پیاده روی و حضور آرامش بخش شهروندان در سطح شهر وجود نداشته و ندارد، و تنها به توسعه وجوه ماشینی توجه شده است.

مبلمان شهروندی عناصری بسیار مهم اند که امکان تبدیل کردن این شهر مصنوعی را به مکانی طبیعت محور و انسان محور برای ثبت بیشترین و زیباترین خاطرات انسان ها میسر خواهند ساخت.

🔷 لذا توجه شوراها و شهرداری به مفهوم مبلمان شهروندی اهمیت بسزایی دارد.

نویسنده: حیدر حجتی نیا (محور وحدت)

 


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب