یک شنبه 24 بهمن 1400
زمان: 11
دسته: فرهنگی
لینک کوتاه

علیداد لجمیری و روایتی نو از آوای بلال موری

علیداد لجمیری خواننده نام آشنای حوزه موسیقی مقامی و از صداهای ماندگار در موسیقی لری بختیاری است که به‌تازگی از اثر تازه‌ای با نام بلال موری رونمایی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز، علیداد لجمیری متولد استان خوزستان و شهرستان ایذه است. او در کنار خوانندگان مطرح موسیقی بختیاری مانند آبهمن علائدین، کورش اسدپور، علی تاجمیری، محسن جلیل آزاد، خواننده‌ای می‌باشد که صدایش برای بیشتر زاگرس‌نشینان صاحب شناسنامه و اصالت است. علاقه‌مندان به موسیقی، او را با آثاری مانند «همسفر» و «شال و مینا» می‌شناسند.

به‌تازگی آخرین اثر او با نام بَلال موری منتشر و وارد بازار موسیقی کشور شده است.

لجمیری در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین اثر خود می‌گوید: خوشبختانه بلال موری سرانجام رونمایی شد و مردم و علاقه‌مندان به موسیقی می‌توانند از هم اکنون این اثر را خریداری و از آن لذت ببرند. اثری که ریشه در یکی از شناخته شده‌ترین آواهای ماندگار در میان ایل بختیاری دارد. این اثر در ادامه مجموعه آثاری مانند لَلَر و سوسن تولید شده است.

او ادامه داد: یکی از تلاش‌های عمده ما تولید و عرضه محصولاتی است که مردم بارها از ما به‌عنوان میراث‌داران موسیقی بختیاری خواسته و تقاضا داشته‌اند. این کار با فاصله کمی پس از آخرین کار من یعنی «دا علیمردون» که روایت دیگرگونه‌ای از زندگی و دوران حیات سردار بی‌بی مریم بختیاری بوده تولید شده است. پیش از این نیز مجموعه دُنگُل را نیز با رویکردی عاشقانه به علاقه‌مندان عرضه کردیم که بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفت.

لجمیری می‌گوید: به دلیل عدم حمایت مالی، تا کنون تمامی آثار را با هزینه شخصی تولید و عرضه کرده‌ام. آثاری که تولید هرکدام از آنها ماه‌ها به طول می‌انجامد و با توجه به تورم فعلی، روز به روز شرایط تولید سخت و سخت‌تر می‌شود.

این هنرمند خوزستانی می‌گوید: آواز بلال در میان بختیاری‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، ولی این بار ما با یک نگاه نو به شکل تصنیف این کار را ارائه داده‌ایم، همان گونه که اثر للر که روایتگر آواز عاشقانه عبده محمد للری است را از قالب آواز به تصنیفی عاشقانه - حماسی تبدیل کرده‌ایم. اثر بلال موری برگرفته از مقام دستمال‌بازی در ساز کَرنا است.

لجمیری در پایان گفت: بزرگ‌ترین امتیازهای آثار من، بختیاری صرف بودن آنهاست و هیچ‌گونه برداشتی از موسیقی هیچ قوم و قبیله‌ای در کارهای من صورت نگرفته است. کمااینکه بختیاری پر است از ترانه و ملودی‌های بکر و تنها نیاز هست که تلاش کرد و این آواها را زنده کرد و به آنها جان دوباره بخشید.

منبع:ایلنا


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب