شنبه 30 بهمن 1400
زمان: 12
دسته: محیط زیست
لینک کوتاه

مطالبه فعالان محیط زیست شوش برای جلوگیری از تخریب پارک ملی کرخه

تعدادی از فعالان محیط زیست شوش خواستار جلوگیری از تخریب زیستگاه گوزن زرد در پارک ملی کرخه و عبور خط انتقال آب طرح غدیر از مسیری خارج از این پارک شدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز، عملیات اجرایی طرح آبرسانی غدیر از یک هفته پیش به مرز پارک ملی کرخه در شهرستان شوش در غرب خوزستان رسیده است؛ استقرار ماشین‌آلات حفاری و لوله‌های بزرگ انتقال آب در شمال این پارک ملی واکنش فعالان محیط زیست را به دنبال داشته است.

تعدادی از دوستداران محیط زیست با فراخوان انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش، امروز (جمعه) در شمال پارک ملی کرخه (نزدیک روستای قلعه نصیر) و محلی که هدف حفاری‌های طرح آبرسانی غدیر بوده، تجمع کردند.

عضو انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پارک ملی کرخه یکی از ارزشمندترین مناطق حفاظت شده ملی و بین‌المللی است و نباید اجازه تخریب این جنگل‌های باارزش که بقایای جنگل‌های نیمه گرمسیر جهان است، داده شود.

احمد زالی افزود: درخواست فعالان محیط زیست این است که نقشه عبور خطوط انتقال آب طرح غدیر تغییر یابد و از مسیر خارج از پارک ملی کرخه عبور کند تا حفاری و لوله‌گذاری باعث از بین رفتن جنگل‌های انبوه این منطقه نشود.

وی با بیان اینکه قرار بود طرح غدیر از مسیر دیگری عبور کند اما به دلیل گذر از محوطه ایوان کرخه، میراث فرهنگی مانع کار شده است، ادامه داد: این طرح فاقد ارزیابی محیط زیستی است و پیش از این باعث تخریب‌هایی در منطقه حفاظت شده میشداغ شده ولی خودسرانه در حال اجرا است.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: ما از سازمان آب و برق خوزستان به عنوان کارفرمای طرح آبرسانی غدیر می‌خواهیم در راستای احترام به پارک‌های ملی به عنوان سرمایه های کشور و احترام به حقوق عامه مسیر جایگزینی برای طرح آبرسانی غدیر انتخاب کنند.

 

مطالبه فعالان محیط زیست شوش برای جلوگیری از تخریب پارک ملی کرخه

زیرپا گذاشتن قوانین پارک ملی و حقوق عامه

اگر چه عملیات اجرایی این طرح آبرسانی از حدود یک هفته پیش با رسیدن به مرز پارک ملی کرخه متوقف شده اما هنوز نگرانی از ادامه طرح وجود دارد.  

پارک ملی کرخه پس از یافتن آخرین بازمانده‌های گوزن زرد در دهه ۱۳۳۰ ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس در سال ۱۳۴۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تبدیل شد، سپس در سال ۱۳۸۹ به پارک ملی ارتقا یافت.

پارک ملی کرخه یکی از ۲ زیستگاه اصلی گوزن زرد که گونه در معرض خطر انقراض است به شمار می‌آید و اکنون در مسیر طرح آبرسانی غدیر قرار گرفته است.

این طرح با هدف تامین پایدار آب شرب برای شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی خوزستان (شامل ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستا) که پیش از این از کارون تامین می‌شدند، طراحی شده و از ابتدا نیز بدون داشتن مجوزهای محیط زیست و میراث فرهنگی کار خود را آغاز کرده است.

 این طرح آبرسانی ۳۰ محوطه تاریخی و چهار منطقه حفاظت شده محیط زیست در خوزستان (شامل منطقه چهل پا در اندیمشک، میشداغ در دشت آزادگان، کرخه در شوش و تالاب بین المللی شادگان) را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این مسئله علاوه بر تمام مسیر لوله گذاری در این طرح از شمال تا جنوب استان است.

فعالان محیط زیست شوش همچنین امروز بیانیه‌ای در اعتراض به تخریب احتمالی پارک ملی کرخه صادر کردند. در این بیانیه آمده است: امروز مطالعات محیط زیستی پس روی و از بین رفتن اساس زندگی در کره خاکی را نشان می‌دهد و توسعه‌های ناپایدار و بدون مطالعات کافی و بی‌احترامی به حفظ و نگه‌داری حیات گیاهی و جانوری بر این مهم دامن زده است.

این بیانیه می‌افزاید: اجرای طرح‌هایی که موجبات اتلاف منابع ملی و سرمایه‌های طبیعی شده خود زمینه‌ای برای عقب‌ماندگی و ویرانی می‌شود؛ اجرای خط لوله انتقال آب از میان پارک ملی حیات وحش کرخه که در دل خود بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیری دنیا را دارد،  نتیجه همان بی‌فکری‌های گذشته است؛ طرح‌هایی که بدون مطالعه انجام می‌شود و سپس در مورد آنها مطالعه می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: مجریان طرح‌های انتقال آب از ادامه پروژه ناتوان شده‌ و روی به پارک ملی حیات وحش کرخه آورده‌ و نظر به تخریب بخش مهمی از آن دارند؛ زیر پاگذاشتن حقوق و قوانین پارک‌های ملی و سرمایه‌های طبیعی کشور نتیجه‌ای جز عقب ماندگی و خسارات بی‌شماری در آینده ندارد.

معترضان در این بیانیه می‌افزایند: ما به شدت تصمیم عبور خط لوله انتقال آب از میان پارک ملی کرخه را محکوم کرده و از مجریان طرح می‌خواهیم ضمن خویشتن‌داری و احترام به حقوق عامه، طبیعت سرزمین و سایر مخلوقات ادامه طرح مذکور را در مسیر جایگزین سامان بخشند.

کابوس جنگل‌های کرخه

صابر علیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان دراین باره گفته است: برای گرفتن مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی محیط زیست اقدام کردیم و اهمیت این طرح را شرح دادیم و در انتظار پاسخیم.

رییس پارک ملی کرخه نیز پیش از این به ایرنا گفته بود: در صورت عبور لوله‌های طرح آبرسانی غدیر از پارک ملی کرخه، ۱۱ هکتار از اراضی این پارک تخریب و طبق برآوردها یک هزار اصله درخت، نهال و بوته نابود می‌شود.

به گفته محمد الوندی، عرض منطقه‌ای که قصد دارند آن را حفاری و لوله‌گذاری کنند، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر است و با توجه به پوشش گیاهی انبوه به آن منطقه خسارت بالایی وارد می‌شود.

بنا به گفته وی با توجه به اینکه می‌خواهند با این لوله‌گذاری، یک مسیر دائمی ایجاد کنند که همیشه شرایط تعمیر و نگهداری و نگهبانی داشته باشد، این مساله امنیت منطقه را برای حضور حیات وحش و پرندگان مختل می‌کند و گردشگری بی‌ضابطه و بریدن درختان را افزایش می‌دهد.

با اعتراض فعالان محیط زیست در روزهای اخیر مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز از پارک ملی کرخه بازدید کرده و گفته بود: در تلاش هستیم تا مسیر خط لوله طرح آبرسانی غدیر از پارک ملی کرخه را تغییر دهیم تا آسیبی به پارک ملی وارد نشود.

محمد جواد اشرفی همچنین گفته است: اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان مخالفت خود را با عبور لوله های انتقال طرح آبرسانی غدیر از پارک ملی کرخه طی نامه‌ای اعلام کرده و به قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار این طرح ابلاغ و این موضوع به فرمانداری شهرستان شوش نیز اعلام شده است.

به گفته وی، صدور مجوز فعالیت در پارک‌های ملی تنها در اختیار شورای عالی محیط زیست است و این شورا باید درباره این طرح تصمیم بگیرد.

منبع:ایرنا


اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب