دوشنبه 23 اسفند 1400
زمان: 15
دسته: صنعت
لینک کوتاه

بازار فولاد را نمی توان با سرکوب کنترل کرد

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: امروز بازار فولاد را نمی ‌توان با سرکوب کنترل کرد؛ بلکه باید یک برنامه جامع از سوی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به همراهی وزارت صمت تهیه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز، حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ضمن اشاره به افزایش قیمت 30 درصدی میلگرد در سال 1400 گفت: نحوه قیمتگذاری محصولات زنجیره فولاد نباید بر اساس قیمت های جهانی باشد چرا که در حال حاضر هزینه های تولید این محصولات از خرید مواد اولیه تا پرداخت دستمزد بر اساس ریال انجام می شود و به تبع آن قیمت گذاری آنها باید بر حسب ریال انجام شوند.

وی پیرامون آخرین وضعیت بازار محصولات زنجیره فولاد و التهابات اخیر در بازار میلگرد، اظهار کرد: معمولا روند بازار محصولات زنجیره فولادی در فصل چهارم سال به گونهای رقم میخورد که در اوایل فصل زمستان به دلیل سردی هوا و کاهش ساخت و ساز مسکن فروش این محصولات با کاهش قابل توجهی مواجه می شود ما با پایان فصل سرما و به شروع سال جدید تقاضا برای خرید این کالاها رشد قابل ملاحظه ای را تجربه خواهد کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران خاطر نشان کرد: مطمئنا با تشدید اجرای طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم مبنی بر تولید سالانه 1 میلیون دستگاه آپارتمان در سال، پیش بینی می شود که در سال 1401 بازار محصولات آهنی و فولادی جهش قابل توجهی را از نظر تقاضا تجربه کند.

رستگار افزایش قیمت اخیر محصولاتی همچون میلگرد را ناشی از جهش قیمت فولاد در پی تشدید جنگ روسیه و اوکراین دانست و گفت: در حال حاضر برآورد ما از وضعیت بازار این است که میلگرد از ابتدای فروردین سال جاری تا کنون افزایش قیمت 30درصدی را تجربه کرده است، البته باید در این میان این نکته را هم خاطر نشان کرد که در طول سال به دلیل برخی تغییرات به وجود آمده در سیاست های اقتصادی کشور شاهد افزایش قیمت و یا حتی رکود در سطح بازار محصولات فولادی هم بوده ایم.

وی متذکر شد: متاسفانه قیمت آهن و فولاد در بازار 10 درصد گران تر از نرخ واقعی خود است؛ با در نظر گفتن تمامی مراحل تولید فولاد، هزینه های تمام شده آن نباید بیش از نرخ حقیقی باشد بلکه حداقل باید 10 درصد پایین از قیمت فعلی آن در سطح بازار باشد، اما متاسفانه نمی دانم این موضوع به بهانه رونق تولید است یا رونق بازار و یا افازیش قیمت جهاین فولاد که باعث گرانی این محصولات شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در تشریح نحوه قیمت گذاری کالایی همچون میلگرد گفت: در حال حاضر فرمولی از قبل برای کشف و تنظیم قیمت محصولات زنجیره فولاد تعریف شده است که بر اساس آن در فرایند تعیین نرخ محصولی همچون میلگرد، 90 درصد قیمت جهانی به عنوان ملاک عمل قرار می گیرد؛ به عنوان یک فعال بخش خصوصی این روش برای قیمت گذاری محصولات زنجیره فولاد را غلط می دانم؛ چرا هزینه های تولید این محصولات از خرید مواد اولیه تا پرداخت دستمزد بر اساس ریال انجام می شود، بر همین اساس به جای قیمت جهانی، ریال باید مبنای قیمت گذاری محصولات فولادی باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران همچنین درباره اقدامات وزارت صمت در ثبات بخشی به بازار فولاد گفت: با توجه به بازه زمانی هفت ماهه اخیر و کوتاه بودن آن، وزارت صمت اقدامات شایسته ای را در کنترل بازار آهن و فولاد داشته است. در حال حاضر دولت به دنبال تقویت تعاملات خوبی با صاحبان بنگاه های اقتصادی و فعالان اقتصادی است، اما همه موضوعات توسط وزارت صمت حل و فصل نمی شود.

منبع: تسنیم


اخبار پربیننده

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب