پنج شنبه 23 تیر 1401
زمان: 23
دسته: صنعت
لینک کوتاه

پیام افزایش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۱

افقه در مورد تاثير افزايش 57درصدي حقوق و دستمزدها روي تعداد بيكاران تصريح كرد: در اين افزايش ناگهاني بستر سود توليد كننده در نظر گرفته نشد و هزينه‌هاي ديگر او نيز مغفول ماند
دکتر سيد مرتضي افقه، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه شهيد چمران اهواز در مورد افزايش تعداد بيكاران در بهار 1401 و وعده رييس‌جمهور براي ايجاد يك ميليون شغل در سال گفت: با توجه به مشكلات در ارتباطات خارجي و سياست‌هاي داخلي موجود از همان ابتدا مشخص بود كه وعده‌هايي كه داده مي‌شود، نشدني است. در حال حاضر نيز سياست‌ها به گونه‌اي است كه نه در جهت حل مشكلات اقتصادي داخلي پيش رفته و نه در جهت عادي‌سازي روابط با كشورهاي ديگر جهان اقدامي اساسي انجام گرفته است. 
آيا وعده‌ها تنها براي كسب راي بود؟
او تصريح كرد: به نظر مي‌رسد اين وعده‌هايي كه داده شد تنها براي كسب راي بوده و تصورشان هم اين است كه با ادامه تنش‌ها در داخل مي‌توانند مشكلات اقتصادي را حل كنند. اين در حالي است كه اگر آقايان در داخل كشور تفاهم و آرامش برقرار نكنند و در خارج از كشور به فكر حل مشكلات نباشند نه تنها وعده يك ميليون شغل اجرايي نخواهد شد بلكه اين موضوع منجر به افزايش بيكاري نيز خواهد شد.
 
افقه در مورد تاثير افزايش 57درصدي حقوق و دستمزدها روي تعداد بيكاران تصريح كرد: در اين افزايش ناگهاني بستر سود توليد كننده در نظر گرفته نشد و هزينه‌هاي ديگر او نيز مغفول ماند و كاملا محرز بود كه توليدكننده در واكنش به اين افزايش ناگهاني دستمزدها يا به سمت تكنيك‌هاي سرمايه برتر به جاي كاربرتر برود كه اين موضوع موجب اخراج نيروي كار مي‌شد يا اينكه كارخانه را تعطيل كند كه عملا هر دوي اين اقدمات منجر به اخراج نيروي كار مي‌شد. 


اخبار پربیننده

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب