یک شنبه 24 بهمن 1400
زمان: 11
دسته: گردشگری
لینک کوتاه

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه اعلام کرد؛

پایان کارگاه فن‌شناسی و آسیب‌شناسی طاق در شهر باستانی دوراونتاش

کارگاه فن‌شناسی و آسیب‌شناسی طاق در شهر دوراونتاش و ابرسازه خشتی آن پس از سه روز پایان یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز، عاطفه رشنوئی مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه روز شنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: این کارگاه که با همکاری گروه مرمت دانشگاه علم و صنعت و مدرسه معماری خاک اصفهک برگزار شد، به مدت سه روز ادامه داشت.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این کارگاه، آموزش و ظرفیت‌سازی برای نسلی از جوانان است، افزود: براساس راهبرد ظرفیت‌سازی در راهنمای اجرایی کنوانسیون میراث‌جهانی، آموزش و ساخت ظرفیت در سطوح مختلف از اساسی‌ترین کارکردهای میراث‌جهانی است.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: تاکنون پایگاه برنامه‌های آموزشی برای منابع انسانی خود و ساکنان روستاهای پیرامون میراث‌جهانی برگزار کرده بود که دو سطح از برنامه راهبرد ظرفیت‌سازی یونسکو در میراث‌جهانی را پوشش داد؛ در این دوره تلاش کردیم به سطح سوم از راهبرد ظرفیت‌سازی که دانشگاهیان و متخصصان ملی بوده، برسیم.

وی با اشاره به کاربرد طاق در بخش‌های گوناگون از معماری چغازنبیل، عنوان کرد: طاق‌های موجود در سازه‌های چغازنبیل و هفت‌تپه متنوع و از قدیمی‌ترین نمونه‌های طاق در جهان شناخته می‌شوند. این طاق‌ها را در ورودی معابد، پلکان‌های زیگورات، آرامگاه‌های زیرزمینی در چغازنبیل و آرامگاه‌های هفت‌تپه می‌توان مشاهده کرد.

رشنویی با اشاره به این‌که شناخت اصول فنی و آسیب‌نگارانه این طاق‌ها در نگهداری، مرمت و در مواردی بازسازی آن تأثیرگذار است افزود: از همین‌رو، آموزش دقیق در سطح دانشگاهی متضمن حفاظت بلندمدت از این محوطه میراث‌جهانی است.

گفتنی است، این کارگاه با تدریس دکتر اسدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت تهران، خزاعلی مدیر مدرسه خاک اصفهک، عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه و بستانی کارشناس مرمت این پایگاه برپا شد.

در این دوره، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان سال آخر کارشناسی مرمت و احیا بناهای تاریخی و فارغ‌التحصیلان و دانشجویان کارشناسی‌ارشد مرمت بناهای تاریخی، معماری و عمران سازه شرکت داشتند.

منبع :روابط عمومی


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب