یک شنبه 14 فروردین 1401
زمان: 13
دسته: گردشگری
لینک کوتاه

مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان ؛

میراث ملموس وناملموس خوزستان ظرفیت‌ بزرگی برای توسعه گردشگری دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان گفت: میراث ملموس و ناملموس خوزستان ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه گردشگری در این استان ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز ؛ سید حکمت موسوی  ضمن تبریک ایام نوروز اظهار کرد: معمولاً سالانه در اسفندماه با توجه به اینکه آب و هوای خوزستان خوب می‌شد، سفرهای نوروزی یا به عبارتی پیک سفر و گردشگری در استان همان موعد اواخر زمستان تا اول بهار است، نمایشگاهی در محل نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار می‌شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری دوباره برنامه‌های این چنین مفرحی برای مردم خوزستانی با حفظ شعائر دینی افزود: امسال هم هماهنگی‌های اولیه صورت گرفت ولی با توجه به اینکه سویه جدید کرونا (اومیکرون) مقدار زیادی شدت گرفته بود، برنامه نمایشگاهی سوم تا هفتم اسفند سال گذشته کنسل شد؛ بنابراین برنامه قبلی را که با دعوت از هنرمندان صنایع‌دستی و هنرمندان اقوام سراسر کشور بود به ناچار لغو و در نهایت بعد از تحویل سال این برنامه تدارک دیده شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه نمایشگاه از ششم فروردین آغاز و شب گذشته به پایان رسید، تصریح کرد: در این برنامه جایگزین شده بیشتر در حوزه جشنواره‌ها و رویدادها برندسازی، داشته‌های فرهنگی - تاریخی معرفی شد و همچنین توسعه پایدار گردشگری مدنظر بود؛ گردشگران بسیاری از استان‌های دیگر و حتی خارجی به ویژه از کشور عراق در این جشنواره حضور داشتند.

موسوی با اشاره به اینکه این جشنواره فرصت خوبی برای معرفی آداب، سنن و داشته‌های فرهنگی خوزستان بود، ادامه داد: مراسم یزله عربی در میراث معنوی کشور، مضیف در میراث فرهنگی و لباس عربی در صنایع دستی کشور ثبت شده است؛ همچنین چوقا (لباس بختیاری مردانه)، چوب‌بازی و دستمال‌بازی بختیاری نیز ثبت کشوری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه میراث ملموس و ناملموس خوزستان ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه گردشگری در این استان ایجاد کرده یادآور شد: برگزاری نوروزگاه‌ها به دستور وزیر در دستور کار قرار گرفت تا برنامه‌های شادی را بعد از شیوع ویروس کرونا و آثار سو آن برای مردم داشته باشیم؛ برای دوری از آن فضا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌های مختلف را با برنامه‌ریزی صحیح برگزار کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه حداقل ۱۲ شهرستان دیگر در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین برنامه نوروزگاه را برگزار می‌کنند، عنوان کرد: از گروه‌های مختلف درون استان و گروه آئینی از کردستان دعوت و همچنین سیاه‌چادر اقوام ایرانی مضیف عربی برپا شده است؛ حدوداً ۵۵ غرفه از شهرهای مختلف خوزستان (عموماً اهواز) در این نمایشگاه فعالیت داشتند.

موسوی با اشاره به اینکه برخی شب‌ها استقبال مردمی تا ۶ هزار نفر برآورد شده خبر داد: در جشنواره نوروزگاه که همزمان با نمایشگاه برپا بود، موسیقی عربی، بختیاری، دزفولی، شوشتری، لُری بهمئی، کُردی، قشقایی و بندری اجرا شد.

منبع:مهر


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب