دوشنبه 25 بهمن 1400
زمان: 10
دسته: گردشگری
لینک کوتاه

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی:

مردم بانیان و حامیان اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: نقش دولت و حاکمیت در ثبت و پاسداری از آثار ناملموس مشارکتی است و هویت میراث فرهنگی ناملموس به مردم که بانیان و حامیان اصلی آن هستند تعلق دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشت امروز ، مصطفی پورعلی  در حاشیه همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور که در بندر ماهشهر برگزار شد، گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها همایش‌های سیاست‌گذاری و ثبت آثار ملموس و ناملموس را در کشور برگزار کرده اما این نشست نخستین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس سطح کشور است و هدف نهایی آن، ثبت این آثار و حفاظت و پاسداری از آنهاست.

وی ادامه داد: پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس تفاوت هایی نسبت به حفظ آثار ملموس دارد که نیازمند آموزش کاربردی است.

پورعلی با تقدیر از مسوولان خوزستان و شهرستان ماهشهر در میزبانی از این همایش، اضافه کرد: هیات وزیران آیین‌نامه مشارکت در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها را به تصویب رسانده و این آیین‌نامه تکالیفی برای فرمانداری‌ها و نهادهای محلی و همچنین ساز و کار چگونگی پاسداری از این میراث را بیان کرده است.

نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: این همایش برای حفظ آثار فرهنگی کشور دارای اهمیتی ویژه است که مفتخریم این همایش در شهر کهن بندر ماهشهر با قدمت بیش از سه هزار سال و یکی از نخستین سکونتگاه‌های انسان در حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود.

حبیب آقاجری با اشاره به اینکه بندرماهشهر در بعد ملی و اسلامی دارای تاریخی غنی است، ادامه داد: هویت هر منطقه بر پایه فرهنگ‌هایی است که باید پاس داشته شود تا به وسیله فرهنگ‌ها، الگویی برای دیگران باشیم. 

وی افزود: خورهای متعدد و جزایر بکر بندر ماهشهر که زیستگاه انواع حیوانات، پرندگان و آبزیان است، می‌تواند در حوزه گردشگری منطقه بسیار مفید باشد و این موضوع توجه ویژه مدیران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را می‌طلبد.

خرده فرهنگ‌ها می‌تواند از هویت و میراث فرهنگ ملی دفاع کند

سرپرست فرمانداری بندرماهشهر نیز با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به مسایل فرهنگی گفت: رهبر معظم انقلاب تلاش در راه فرهنگ را مجاهدت نامیده و بیان داشته‌اند اگر پایه‌های فرهنگی بخواهد مستحکم شود، شرط آن این است که ایمان مردم به دین و فرهنگشان، روز به روز استحکام بیشتری پیدا کند و تضعیف نشود.

فریدون بندری افزود:این اقدامات در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن، یک مجاهدت است و تنها موردی که می‌تواند هویت و فرهنگ ملی ما را حفظ کند این مجموعه اقدامات جهادگونه است و همین خرده فرهنگ‌ها می‌تواند به خوبی از هویت و میراث فرهنگ ملی دفاع کند.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم غبار فرهنگی که بر روی فرهنگ غنی ملی ما نشسته است، برداشته شود و این فرهنگ اصیل ملی نمود پیدا کند. 

وی افزود: با ثبت، احیا و پاسداری از فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای، باید در مقابل فرهنگ غربی که به اشتباه عنوان فرهنگ در اذهان نقش بسته، ایستادگی کرد. 

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بندرماهشهر نیز بیان کرد : میراث ناملموس شامل آداب، سنن، رسوم و اعتقادات مناطق مختلف است که بندر ماهشهر میزبان نخستین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بوده و در این مدت کارگاه آموزشی نیز برای مدیران و کارشناسان برگزار می‌شود.

سارا عبادی افزود: پرونده‌های کشوری که به منظور ثبت در آثار فرهنگی ناملموس آماده شده و پرونده‌های پاسداری از آثار ثبت شده سال های گذشته، در این همایش توسط هیات داوران بررسی خواهد شد.

نخستین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور با حضور مدیران و کارشناسان ۱۷ استان کشور روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۴ و ۲۵ بهمن در تالار اندیشه شهرک بعثت بندرماهشهر درحال برگزاری است.



آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب