چهار شنبه 26 بهمن 1401
زمان: 11
دسته: سلامت
لینک کوتاه

مرکز بازتوانی ریه خوزستان چه می‌کند؟

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز با اشاره به وضعیت آلودگی هوای خوزستان و لزوم فعالیت مرکز بازتوانی ریه، گفت: بازتوانی ریه عملکرد و ظرفیت ورزشی را تا حد زیادی بالاتر می‌برد، علائم بالینی مانند تنگی نفس نیز بهبود خواهد یافت و بر بقا و افزایش طول عمر بیماران تأثیر مثبتی خواهد داشت.

دکتر احمدرضا مهتدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افتتاح مرکز بازتوانی ریه در بیمارستان امام(ره) اهواز اظهار کرد: با توجه به صنعتی بودن و آب و هوای خاص خوزستان و وجود آلاینده‌های محیطی و وقوع پدیده ریزگرد در استان، بیماران ریوی مزمن زیادی در خوزستان وجود دارند. پس از شیوع کرونا نیز بیماران زیادی دچار درگیری شدید تا متوسط ریه و نارسایی ریه شدند بنابراین این نیاز احساس شد که باید یک مرکز بازتوانی ریه در خوزستان راه‌اندازی شود تا بتوانیم به این بیماران کمک کنیم.

وی افزود: در پی این شرایط، نخستین مرکز بازتوانی ریه در خوزستان با اعتبار ۸ میلیارد ریال در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز راه‌اندازی شده است.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز گفت: بازتوانی ریه برای بیشتر بیماران ریوی مزمنی که تنگی نفس دارند، کارایی دارد و برای آن‌ها بسیار مؤثر خواهد بود. این مرکز برای بیمارانی از جمله افراد مبتلا به آسم مزمن نیز مؤثر خواهد بود. بازتوانی ریه برای گروهی از بیماران ریوی از جمله مبتلایان به سرطان ریه که می‌خواهند بخشی از ریه خود را جدا کنند اما کارکرد ریه و بدن‌شان کارایی لازم را ندارد نیز مؤثر است؛ این بیماران وارد پروتکل درمانی بازتوانی ریه می‌شوند تا بتوانند این عمل را تحمل کنند.

مهتدی با بیان اینکه بازتوانی ریه بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر مفیدی خواهد داشت، عنوان کرد: بازتوانی ریه عملکرد و ظرفیت ورزشی را تا حد زیادی بالاتر می‌برد، علائم بالینی مانند تنگی نفس نیز بهبود خواهد یافت و بر بقا و افزایش طول عمر بیماران تأثیر مثبتی خواهد داشت.

وی با اشاره به چگونگی فعالیت این مرکز بیان کرد: در این مرکز یک فوق تخصص ریه، متخصص طب ورزش، فیزیوتراپ، کارشناس تغذیه، پرستار و روان‌شناس بالینی فعالیت می‌کنند. خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود معمولاً در یک دوره ۱۲ جلسه است اما بر اساس وضعیت بیمار ممکن است تعداد این جلسات کاهش یا افزایش یابند.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز با بیان اینکه در طول اجرای این برنامه عملکرد ریه بررسی می‌شود، ادامه داد: معمولاً سه روز در هفته برنامه بازتوانی ریه برای بیماران در نظر گرفته می‌شود که در هر جلسه یک ورزش خاص برای این افراد انجام می‌شود. این افراد ممکن است نیاز به جلسات روان‌شناسی و تغذیه نیز داشته باشند.

وی گفت: بخش بازتوانی ریه بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز علاوه بر مردم خوزستان، می‌تواند به بیماران ریوی استان‌های همجوار نیز خدمات بازتوانی ریه را ارائه دهد که امیدواریم با این کار کمک شایانی به بهبود این بیماران شود.



اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب