پنج شنبه 25 خرداد 1402
زمان: 13
دسته: اخبار صنعت
لینک کوتاه

مدیرعامل سد و نیروگاه شهید عباسپور

واحد شماره ۵ نیروگاه دوم سد شهید عباسپور به شبکه سراسری متصل شد

مدیرعامل سد و نیروگاه شهید عباسپور از اتمام عملیات تعمیر و اصلاح واحد شماره ۵ بدون دمونتاژ کامل این واحد خبر داد.
به نقل از هشت امروز و به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) “فرزاد جونعلی وند” با بیان اینکه عملیات ترمیم و رفع اشکال و اصلاح و بازسازی توربین واحد پنج نیروگاه دوم شامل رانر، هد کاور، شفت سیل و یاتاقان توربین در کمترین زمان ممکن به صورت شبانه‌روزی و در سه شیفت کاری با صرف بیش از ۱۰۰۰ نفر ساعت و در کمتر از یک چهارم زمان اورهال این واحد انجام شد، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی حادثه واحد ۵، کنده شدن قطعه‌ای از کاور استیل فوقانی سطح رانر بوده که پس از جدا شدن و گیر کردن در گپ رانر و هد کاور باعث اعمال تنش شدید هیدرولیکی و مکانیکی به هد کاور شده که متعاقب آن حدود ۲۰ عدد از پیچ‌های اتصال هد کاور به استی رینگ (سایز پیچ ها M64*320) بریده شده که در نهایت باعث آسیب شدید به یاتاقان توربین شد.

مدیرعامل سد و نیروگاه شهید عباسپور در ادامه تصریح کرد: تمامی عملیات مذکور بدون دمونتاژ کامل واحد و بدون تغییر در کوپلینگ‌ها و فقط از طریق لیفتینگ هدکاور فقط در محوطه توربین صورت گرفت.

در این پروژه منحصر به فرد که تاکنون بر روی کمتر واحد ۲۵۰ مگاواتی در کل کشور اجرا شده است، به منظور دستیابی به قطعات معیوب روی رانر، عملیات لیفت هدکاور به میزان cm 80 توسط جک های ۱۰۰ تنی و سیستم هیدرولیک فشار قوی از روی رینگ ثابت (Stayring) جدا شد.

وی تاکید کرد: این عملیات تخصصی که توسط متخصصان و کارشناسان شرکت‌های تولید و تعمیرات و با نظارت معاونت بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفت می‌تواند به عنوان تجربه‌ای گرانبها و موفق در اختیار کارشناسان سایر نیروگاه‌های برق آبی کشور قرار گیرد.
سد و نیروگاه شهید عباسپور با دارا بودن یک سد و دو نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی (در مجموع ۲۰۰۰ مگاوات) نقش مهمی در پایدار سازی شبکه برق سراسری کشور ایفا می‌کند.


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب