پنج شنبه 25 خرداد 1402
زمان: 23
دسته: اخبار صنعت
لینک کوتاه

تکمیل زنجیره ارزش در مجموعه فولاد اکسین

فولاد اکسین در مسیر خلق ثروت

تکمیل زنجیره ارزش در مجموعه فولاد اکسین علاوه بر توسعه صنعت استان واشتغالزایی آن می تواند نقش مهمی در افزایش ارزش افزوده زنجیره و خلق ثروت داشته باشد. اما در این بین چالش های زیادی در مسیر تحقق این هدف است که می تواند حرکت در این مسیر را کمی سخت کند.
به گزارش هشت امروز بیش از یک ماه قبل مراسم کلنگ زنی زنی مجتمع احیاء مستقیم ، فولادسازی و ریخته گری شرکت فولاداکسین خوزستان برگزار شد. طرحی که می تواند تکمیل کننده زنجیره ارزش در مجموعه فولاد اکسین باشد.

فولاد اکسین یکی از مجموعه های موثر در تامین ورق های عریض مورد نیاز برخی صنایع فولادی و نفت، پتروشیمی و … است که با تکمیل زنجیره ارزش خود می تواند علاوه بر افزایش سوددهی به نقش آفرینی بیشتر در بازار دست پیدا کند.

از سویی دیگر احداث پروژه فولاد سازی فولاد اکسین می تواند خوزستان را به قطب اصلی تولید فولاد کشور تبدیل کرده و با توجه به دسترسی به بازارهای صادراتی می تواند سهم این استان در صادرات غیر نفتی را افزایش دهد.

همچنین اجرای این پروژه نقش بسزایی در اشتغالزایی منطقه خواهد داشت و می تواند از مهاجرات افراد به استان های بزرگ جلوگیری کند. درنتیجه بهره برداری از این پروژه چه از منظر اقتصادی و چه از منظر اجتماعی دارای توفیقات بسیاری برا یفولاد اکسین خواهد بود.

فراموش نکنیم که فولاد اکسین تولید کننده محصولات استراتژیکی است که با راه اندازی صنایع بالا دستی خود می تواند این تولیدات را که برخی از آنها تنها در چند کشور تولید می شود را راهی بازار کند. از سویی دیگر این مجموعه که امروز به میزان ۷۰۰ هزار تن تولید ورق دارد با راه اندازی واحد فولادسازی می تواند به ظرفیت اسمی خود یعنی تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دست یافته و میزان فروش خود را افزایش دهد.

حالا این مجموعه در تلاش است تا با راه اندازی تولید اسلب به ظرفیت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و تولید ۱  میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن اسفنجی ، مواد اولیه خود را تامین و تولید ورق را به ظرفیت اسمی برساند. اما بدون شک در این مسیر با چالش های زیادی همراه است که می تواند تولید را سخت کند.

هرچند وزیر کار و رفاه اجتماعی حمایت خوبی از اجرای این طرح داشتند اما بپذیریم امروز صنعت فولاد کشور با چالش انرژی دست و پنجه نرم می کند و عملا تولید در ماه هایی از تابستان و همچنین بخشی از زمستان متوقف است. البته فولاد اکسین به سراغ احداث پست برق هم رفته است اما تامین گاز از موضوعات مهمی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

پروژه احداث پست برق داخلی و کلید خانه ۲۳۰ به ۳۳ کیلوولت با ارزش ۵۲۹۲۶۶۳ یورو و به ارزش ریالی ۴۵۸ میلیارد و ۸۲۵ میلیون ۴۵۳ هزار ریال و به مدت یک سال به بهره برداری خواهد رسید. هرچند در تامین برق پروژه هایی در دستور کا راست اما همانطور که اشاره شد تامین گازدر زمستان می تواند برای اکسین مشکلاتی به همراه داشته باشد.

در کنار این موارد اما تامین مواد اولیه برای واحد فولادسازی نیز می تواند چالشی باشد که باید از امروز اکسین به دنبال راهکار هایی برای حل آن باشد. در اختیار گرفتن یک معدنی یا عقد تفاهمنامه های همکاری با واحدهای معدنی هم می تواند راهگشای این مشکل باشد. اما در مقابل دولت نیز باید مسیر تولید و صادرات را تسهیل بخشیده تا تامین نقدینگی مورد نیاز برای اجرای پروژه ها نیز انجام شود.

فراموش نکنیم به هر میزان تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا به نفع اقتصاد غیر نفتی خواهد بود که فولاد اکسین یکی از نقش آفرین های اصلی آن است


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب