جمعه 02 تیر 1402
زمان: 15
دسته: سلامت
لینک کوتاه

معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز

مبتلایان تب کریمه کنگو در خوزستان، تحت کنترل و درمان هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شناسایی مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان گفت: مبتلایان شناسایی شده‌ تب کریمه کنگو، تحت کنترل و درمان هستند.
پایگاه اطلاع رسانی هشت امروزو به نقل از وب دای خوزستانی پژمان بختیاری‌نیا از شناسایی مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان خوزستان خبر داد و گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که از دام آلوده به انسان منتقل می‌شود و خوشبختانه موارد مبتلا، شناسایی شده‌ و تحت کنترل و درمان هستند.

وی ادامه داد: این انتقال از طریق گزش کنه آلوده یا تماس با لاشه، خون و احشای دام‌های آلوده رخ می‌دهد و شیوع این بیماری با شروع فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها ارتباط مستقیم دارد.

بختیاری‌نیا افزود: احتمال ابتلا به این بیماری در مشاغل مرتبط با دام مانند چوپانان، دامداران، دامپروران، کارگران کشتارگاه، قصابان و حتی دامپزشکان بیشتر است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به اینکه هر ساله مواردی از این بیماری در کشور گزارش می‌شود، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون چند مورد در استان خوزستان شناسایی شده‌ و به موقع تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص توصیه‌های لازم جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفت: کنه‌زدایی از دام‌ها و ضدعفونی محل نگهداری آن‌ها با هدایت و نظارت دامپزشکی و همچنین محافظت در برابر گزش کنه به خصوص افرادی که با دام سر و کار دارند و استفاده از مواد دافع حشرات یا لباس آستین بلند، لازم و ضروری است.

بختیاری‌نیا ادامه داد: اگر کنه روی پوست مشاهده شد، هرگز با دست آن را له نکنید و با استفاده از پنس یا انبرک آن را از پوست بدن جدا کنید. از تماس پوست و مخاط با خون و ترشحات دام حین و بلافاصله بعد از ذبح جدا جلوگیری کنید، به ویژه در صنف سلاخان و قصابان حتما از وسایل حفاظت فردی استفاده شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: خودداری از خرید و مصرف گوشت دام‌هایی که غیر بهداشتی و غیر مجاز ذبح و عرضه می‌شوند، نگهداری گوشت تازه به مدت ۲۴ ساعت و جگر به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه یخچال قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف و در نهایت پرهیز از مصرف گوشت و جگر نیم‌پز از جمله مواردی هستند که به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری توصیه می‌شود


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب