دوشنبه 13 آذر 1402
زمان: 5
دسته: محیط زیست
لینک کوتاه

آخرین وضعیت تالاب‌های خوزستان برای پذیرایی از پرندگان مهاجر

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان آخرین وضعیت تالاب‌های استان را برای پذیرایی از پرندگان مهاجر تشریح کرد.

عادل مولا با اشاره به اینکه زیستگاه‌های اصلی پرندگان مهاجر در استان تالاب‌ها، رودخانه‌ها و برکه‌های آبی هستند اظهار کرد: مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی با توجه به شرایط اقلیمی خوزستان آغاز شده است.

به گفته وی، بخش عمده مهاجرت پرندگان از مناطق شمالی، سیبری و روسیه اتفاق می‌افتد که مسیر همیشگی پرندگان مهاجر به خوزستان است.

مولا با اشاره به وضعیت تالاب‌های استان بیان کرد: در حال حاضر تالاب شادگان از وضعیت آبی نسبتا خوبی برخودار است و تالاب بامدژ نیز با توجه به بارندگی‌های اخیر وضعیت بهتری پیدا کرده است.

 

ضرورت تامین حقابه تالاب هورالعظیم

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت آبی تالاب هورالعظیم توضیح داد: اگر حقابه مخازن سه، چهار و پنج این تالاب تامین شود وضعیت مطلوبی برای پرندگان مهاجر پیدا می‌کند.

وی بر اهمیت تالاب هورالعظیم در زمینه مهاجرت پرندگان تاکید ویژه کرد و گفت: تالاب هورالعظیم آخرین ایستگاه مهاجرت پرندگان در کشور به شمار می‌رود و از سوی دیگر با توجه به اینکه در بخش عراقی آسیب‌های به تالاب وارد شده و حفظ زیستگاه این پرندگان و ایجاد بستری امن برای آن‌ها در تالاب از اهمیت زیادی برخودار است.

مولا تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر ضرورت دارد نسبت به تامین مخازن این تالاب برنامه‌ریزی شود.

 

حال ناخوش برخی تالاب‌های فصلی خوزستان

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه کرد: با توجه به محدودیت میزان بارندگی در استان، وضعیت بخش عمده تالاب‌های فصلی رضایت بخش نیستند؛ برخی تالاب‌های فصلی در شعیبیه، دشت آزادگان و میانگران ایذه هنوز به حد مطلوب نرسیده‌اند.

وی بیان کرد: انتظار می رود با توجه به بارندگی‌های پیش رو باید منابع بیشتری به تالاب‌ها وارد شوند چراکه این تالاب‌ها زیستگاه موثری برای پرندگان مهاجر به شمار می‌روند.

مولا تاکید گرد: در صورت مساعد بودن شرایط اقلیمی و حاکم نشدن گرمای زودرس در استان، تا اواخر فروردین ماه می‌توان پذیرای پرندگان مهاجر بود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان یادآور شد: سال‌های گذشته پرندگان شاخصی مثل پلیکان‌ها، مار گردن، باکلان کوچک و اردک مری، کفچنوک و… در سرشماری ثبت شده است و امسال در زمان سرشماری از دی ماه، امید است حضور پرندگان مهاجر بیشتری از نظر تعداد و تنوع در استان را شاهد باشیم.

خوزستان از آخرین توقفگاه‌های پرندگان مهاجر در کشور است. پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا با گذر از شمال کشور در فصل مهاجرت وارد خوزستان می‌شوند.

سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان با داشتن ۲۵ درصد از مساحت تالاب های کشور، سواحل دریا و خوریات و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی، پذیرای بالاترین تنوع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر با حدود ۴۶ درصد است. خوزستان به عنوان پرتنوع ترین استان از لحاظ گونه ‌های پرنده است به گونه ای که از ۵۳۰ گونه شناسایی شده در ایران ۲۸۵ گونه در خوزستان هستند.

برنامه سرشماری پرندگان مهاجر هر ساله از حدود اول ژانویه برابر با ۱۱ دی‌ماه در خوزستان همزمان با سراسر کشور آغاز و به مدت ۱۵ روز ادامه خواهد داشت.

سرشماری پرندگان در برنامه حفاظتی و مدیریتی جمعیت پرندگان و به منظور بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی و پایش و نظارت جمعیت پرندگان در فصل زمستان، از سال ۱۹۶۷ میلادی توسط دفتر بین‌المللی تحقیقات تالاب‌ها و پرندگان آبزی که به نام دفتر تالاب‌های بین‌المللی نام‌گذاری شده، سازماندهی شده است.

 

منبع: ایرنا



آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب