جمعه 26 خرداد 1402
زمان: 23
دسته: کشاورزی
لینک کوتاه

معاون بهبود تولیدات گیاهی

خوزستان قطب تولید و استان نخست کشاورزی کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز ضمن گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی گفت: خوزستان قطب کشاورزی و تولیدات محصولات آن سرآمد تولیدات کشور است.
به گزارش هشت امروز وبه نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز ضمن تبریک و گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی به کشاورزان و زحمت کشان عرصه امنیت غذایی کشور اظهار کرد: خوزستان، استان نخست کشور در زمینه تولید محصولات استراتژیک و اساسی از جمله گندم، کلزا، چغندرقند پاییزه، تولید شکر و صادرات خرما بوده و امنیت غذایی کشور به نوعی به تولیدات کشاورزی استان عجین شده است.

وی با بیان این مطلب که در سال زراعی گذشته اقدامات چشمگیری در زمینه تولید و رفاه حال تولید کنندگان انجام شده است افزود: از جمله این اقدامات می‌توان به توزیع بیش از ۴۰ هزار تن بذر اصلاح شده در میان کشاورزان، توزیع بیش از ۳۶۷ هزار تن انواع کودهای فسفاته، پتاسه و ازته، تامین بیش از ۶۰ هزار لیتر سوخت یکساله برای ماشین آلات برداشت و تامین آب کشت های پاییزه اشاره کرد.

نوروزی از مکانیزاسیون به عنوان زیرساخت توسعه محصولات کشاورزی نام برد و گفت: خوزستان، استان نخست کشت مکانیزه محصولات کشاورزی کشور است که تمام عملیات تولید از کاشت تا برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه به کشت قراردادی با هدف حمایت و تقویت کشاورز برای تولید بهتر اشاره و بیان کرد: امسال کشت چغندرقند ۱۰۰ درصد و کشت گندم در استان تا ۷۰ درصد به صورت قراردادی انجام شده است.
وی پایش و کنترل عوامل زیان رسان را به عنوان یکی از مولفه های تولید موفق برشمرد و تصریح کرد: همکاران ما در مراکز تحقیقات و مراکز خدمات شهرستان‌ها با حضور در مزارع و پایش محصولات کشاورزی از کاشت تا برداشت یاریگر کشاورزان سخت کوش بودند.

نوروزی ضمن اشاره به عملیات برداشت به عنوان یکی از اقدامات مهم در بخش کشاورزی گفت: برداشت محصولات پاییزه با توجه به حساسیت محصولات پروسه ای بسیار سنگین است که نیاز به هماهنگی و هم افزایی همه دستگاههای اجرایی استان دارد.
وی افزود: برداشت محصولات پاییزه در یک مقطع زمانی کوتاه از ۱۵ اردیبهشت ماه تا ۱۵ خرداد ماه انجام می‌شود که نیازمند کار گروهی عظیمی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه خاطر نشان کرد: امسال بیش از ۳ هزار کمباین بومی و هاجر کار برداشت محصولات پاییزه را در استان با موفقیت انجام دادند.

نوروزی آموزش و ترویج را به عنوان ابزاری برای ارتقاء تولید برشمرد و بیان داشت: با استفاده از آموزش می‌توان آخرین دستاوردها و یافته های علمی را برای دستیابی به جهش تولید به کشاورزان منتقل کرد که به یاری خداوند این مهم در استان خوزستان به بهترین شکل ممکن انجام شده است.

نوروزی با بیان این مطلب که امسال به یاری خداوند و همت کشاورزان عزیز خوزستانی بیش از یک میلیون ۷۱۳ هزار تن گندم نان و بیش از ۵۰ هزار تن گندم بذری در استان خریداری شد گفت: این میزان خرید تضمینی گندم رکورد بی سابقه‌ای را در کشور رقم زد و خوزستان همچنان پیشتاز و پرجمدار تولید و خرید تضمینی گندم کشور است.
وی در ادامه افزود: تا کنون بیش از ۹۰ درصد مطالبات کشاورزان از طریق بانک عامل (کشاورزی) به صورت علی الحساب به حساب کشاورزان سخت کوش استان واریز شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این مطلب خوزستان نخستین استان تولید چغندرقند پاییزه است اظهار کرد: بیش از ۱۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت چغندرقند پاییزه اختصاص یافته که پیش بینی می شود از این میزان سطح زیر کشت، یک میلیون ۱۰۰ هزار تن غده برداشت و به کارخانجات قند تحویل داده شود.
وی گفت: در زمینه کشت دانه های روغنی از جمله کلزا و کنجد نیز خوزستان دارای رتبه نخست کشور است و در این راستا امسال ۳۱ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان استان خریداری شده که با این میزان خرید ۴۰ درصد کل کلزای کشور در خوزستان تولید شده است.

وی با بیان این مطلب که خرما به عنوان یک محصول اشتغالزا و ارز آور برای استان و کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است بیان داشت: در سال زراعی گذشته بیش از ۹۶ هزار تن خرما از نخلداران به صورت توافقی خریداری و صادر شده است.
نوروزی در خاتمه ضمن اشاره به تامین آب کشت‌های تابستانه گفت: با توجه به کمبود آب در حوضه آبریز کرخه و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد محصولات کم آب بر ذرت، کنجد، سبزی و صیفی و سورگوم به عنوان جایگزین کشت شلتوک در حوضه آبریز کرخه به عنوان الگوی کشت معرفی شدند.
لازم به ذکر است؛ معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به منظور پاسخگویی و رفع مسائل زحمت کشان بخش کشاورزی در میز خدمت مصلی اهواز حضور یافته و با کشاورزان و مردم شریف استان دیدار و گفت و گو کردند.


آخرین اخبار

بیشتر

اخبار پربیننده

بیشتر

اخبار مرتبط

بیشتر

طراحی و پیاده سازی: راد وب